Beyond Outdoor, een in Capelle aan den Ijssel gevestigde leverancier van digitale reclamemasten, heeft ruim 1,3 miljoen euro opgehaald voor realisatie van twee nieuwe masten. Deze worden geplaatst bij drukke verkeersaders rondom Utrecht en Den Bosch. Het bedrag komt bovenop de 3,5 miljoen euro die de startup tijdens eerdere investeringsrondes wist op te halen.
Danny Tournier, die het bedrijf in 2015 oprichtte, haalde negenhonderdduizend euro op middels een crowdfundingreclame. In twintig dagen tijd staken 529 investeerders gemiddeld 1701 euro in zijn onderneming. De resterende vierhonderdduizend euro is door de aandeelhouders zelf bijeengebracht. Met deze laatste financiële injectie verstevigt Beyond Outdoors naar eigen zeggen zijn positie als aanvoerder van de digitale revolutie in buitenreclame, ook wel bekend als narrowcasting of digital out of home.
Het bedrijf, dat dit jaar groeit naar een totaal van vijftien digitale reclamemasten langs A-locaties op Nederlandse snelwegen, zegt zich zowel nationaal als internationaal te onderscheiden op het gebied van realtime-data. Het zou als enige in de markt data opslaan over het aantal en type voertuigen dat passeert, iets waardoor volledig anoniem de herkomst en bestemming van voorbijgangers gevolgd kan worden. Hierdoor zou het in de toekomst mogelijk zijn om op basis van visuele kenmerken van auto’s, het merk en type vast te stellen. Tournier ziet digitalisering dan ook als een voordeel voor het leveren van maatwerk.
Begin 2015 investeerde de Rabobank 1,5 miljoen euro in het bedrijf en een jaar later haalde de startup bij dezelfde bank en andere investeerders nog eens ruim twee miljoen euro op. In ruil voor de vijfjarige lening ontvangen zij van Beyond Outdoor een jaarlijkse, vaste rente van 8 procent.