Cio’s zien potentie in machine learning. Momenteel gebruikt 22 procent van de cio’s in Nederland deze technologie in de organisatie, maar 69 procent wil dit in de toekomst binnen de organisatie implementeren. Dat blijkt uit onderzoek van ServiceNow. Computable zet vier bevindingen op een rij.
1. Machines nauwkeuriger dan de mens
Nederlandse cio’s vertrouwen er steeds meer op dat machine learning helpt bij snellere en nauwkeurigere beslissingen. 73 procent zegt dat beslissingen nauwkeuriger worden. Ongeveer de helft (48 procent) verwacht dat de beslissingen op basis van machine learning nauwkeuriger zijn dan de beslissingen genomen door mensen.
2. Machine learning staat op planning
Meer dan de helft (51 procent) van de Nederlandse cio’s geeft aan dat ze de leiding hebben over de digitalisering van hun bedrijf. 36 procent is van mening dat machine learning hierin een belangrijke rol speelt. Op dit moment maakt 22 procent van de Nederlandse cio’s gebruik van machine learning. Echter staat het wel bij de meerderheid op de planning: 69 procent wil de technologie op termijn implementeren binnen de organisatie.
3. Machine learning volgende stap in automatisering
38 procent van de Nederlandse cio’s zegt dat het nemen van beslissingen behoorlijk veel tijd van medewerkers en executives in beslag neemt, waarmee de potentiële waarde van automatisering wordt onderstreept. Wereldwijd is 57 procent van de ondervraagden deze mening toegedaan. 47 procent van de Nederlandse cio’s verwacht dat het automatiseren van beslissingen bij zal dragen aan de omzetgroei van de organisatie.
Hoe ver zijn Nederlandse cio’s dan met automatiseren? De meerderheid automatiseert van routinetaken zoals beveiligingsnotificaties. Slechts 23 procent gaat een stap verder en automatiseert complexe beslissingen, zoals het reageren op beveiligingsnotificaties.
4. Machine learning-specialisten
Om de kansen van machine learning volledig te benutten, moet er echter wel goed worden gekeken naar een aantal belangrijke onderdelen van talent, organisatie en processen. Het onderzoek toont aan dat een kwart (27 procent) medewerkers aanneemt die over de vaardigheden beschikken om met intelligente machines te werken. Ook heeft 18 procent de functieomschrijvingen aangepast op het werken met intelligente machines.
Toch blijkt ruim de helft van de Nederlandse organisatie (56 procent) nog niet te beschikken over de vaardigheden om slimme machines te beheren. Bovendien heeft 51 procent geen budget voor de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden.
Vijf stappen
Om het volledige potentieel van machine learning te benutten, moeten cio’s nog hun organisaties en processen herinrichten. Servicenow-cio Chris Bedi geeft vijf stappen hoe cio’s meer waarde kunnen halen uit machine learning.
The Global CIO Point of View
Voor het ‘The Global CIO Point of View’-onderzoeksrapport heeft Servicenow Oxford Economics de opdracht gegeven om vijfhonderd cio’s te ondervragen over machine learning en geautomatiseerde besluitvorming. De respondenten komen uit elf landen, namelijk Nederland, Australië, Duitsland, Frankrijk, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk, Singapore, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden.