Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de rol van de chief digital officer (cdo), een topbestuurder die zich bevindt op het kruispunt van strategie, marketing, technologie en innovatie. Alleen is dat achterhaalde onzin.
Organisaties die menen dat ‘digitaal’ een apart domein is, zijn niet meer van deze tijd. Ze bestaan nog wel, maar dat is vooral een kwestie van inertie. Want ‘digitaal’ is niet langer als apart gebied te beschouwen. Als je bedrijf niet digitaal is, dan is het (straks) dood. Albert Heijn is met zijn ict voor inkopen, voorraadbeheer, logistiek, klantenkaarten, data-analyse en meer toch ook geen ‘digitale supermarkt’? En de KLM is toch ook geen cyberluchtvaartmaatschappij? En wie ‘innovatie’ denkt te kunnen toebedelen aan een apart persoon of afdeling riskeert ook achterlopen en uiteindelijk uitsterven.
Chief digital officer (cdo) Chan Suh van marketingbedrijf Prophet vroeg zich een jaar geleden in techmagazine Wired af of 2014 het jaar van de chief digital officer zou worden. Hij haalde onder meer onderzoeksbureau Gartner aan dat toen voorspelde dat tegen 2015 een kwart van alle bedrijven een cdo zou hebben. Suh sloot zijn stuk af met de opmerking dat succes van de cdo-trend de dood van de cdo-titel kan inhouden. Eind vorig jaar leek de (roep om de) cdo nog springlevend, maar Computable wist afgelopen week met kritische twijfel van experts deze ic-marketingfunctie te relativeren. Is de cdo een marketingbubbel? Wat vindt jij?
Doet mij een beetje denken aan het begin van het ITIL tijdperk. Toen verwarde iedereen ook functies met personen.
Het gevaar met functies als cdo en architect is dat techneuten die een paar jaar lang uitsluitend whitepapers lezen niet meer zo goed in staat zijn om marketing claims van realiteit te onderscheiden.
“een topbestuurder die zich bevindt op het kruispunt van strategie, marketing, technologie en innovatie”
Klinkt mij in de oren als de ideale functie omschrijving van een hedendaagse CIO ?
Als je begint met definities dan is digitaal natuurlijk gelijk een onbegrip. Wat is nou digitaal, alles wat je op een beeldscherm ziet of dat wat als data op een infrastructuur is vastgelegd.
Als je daar over nadenkt is digital een loze kreet die ruikt naar marketing, dus ook de CDO. En wat als je bedrijf niet digitaal is, is het dan analoog, als in niet digitaal, of is het een fysieke winkel zoals AH met werkprocessen die via de digitale weg worden afgehandeld…
Ik ga mee met Ruud voor de CIO, uiteindelijk gaat het om informatie en wat je daarmee doet en bereikt.
Volgens Gartner wordt 2014 het jaar van de Chief Digital officer (CDO) ter ondersteuning van de Chief Executive Officer (CEO), Chief Technology Officer (CTO), Chief Information Officer (CIO), Chief Investment Officer (ook CIO), Chief Marketing Officer (CMO), Chief Administrative Officer (CAO), Chief Operating Officer (COO), Chief Strategy Officer (CSO), Chief Content Officer (CCO), Chief Electoral Officer (ook CEO), Chief Design Officer (ook CDO) en de Chief Data Officer (nogmaals CDO).
Volgens mij hebben de Computable-experts gelijk en Gartner weer eens niet. Zie ook http://chiefhumorofficer.com/en/cho.
Burocratie, silomanagement en arbeidskosten schreeuwen om vlotte inzet CTO. Ik durf stelling aan dat samenwerken 10-30% efficiënter en effectiever kan. Op 500 medewerkers 1 CTO voor 2 jaar, rendeert met ROI elke 3 weken!