Content Delivery Network (CDN), een vorm van hosting op meerdere servers, is, afgeleid aan het aantal bedrijven dat hier gebruik van maakt, nog veel te onbekend. En dat terwijl CDN de laadtijd van een site over de grens aanzienlijk verbetert.
Neem het volgende voorbeeld: het laden van een website in Tokio kan even duren Eerst moet het datacenter in Nederland bereikt worden en dan moet de data nog opgehaald worden. Met CDN wordt als het ware een kopie van data, stel een plaatje, geplaatst dicht bij de klant. Dan wordt dit plaatje in Tokio opgehaald en snel richting de computer van de gebruiker gezonden, als deze daar om vraagt. Tel uit je (tijds)winst.
Bedrijven hebben maar al te vaak niet door dat hun site over de grens een stuk minder snel laadt dan in het land van herkomst. Terwijl de snelheid van de site in eigen land wel met argusogen in de gaten gehouden wordt. Sitesnelheid is immers een belangrijke factor. Niet alleen Google hecht hier waarde aan in het zoekalgoritme, ook de bezoeker ergert zich en is zo weg als het laden te lang duurt. Wat vervolgens niet alleen een negatieve gebruikerservaring oplevert, maar mogelijk ook een daling in conversie.
CDN kan bijvoorbeeld de dns-lookup, initial connection en het downloaden van de content verbeteren. De aanvraag van de gebruiker wordt naar een CDN-opstappunt gestuurd die het meest in de buurt is, meestal in de regio waar de gebruiker zich bevind. Is een kopie van de site beschikbaar, dan wordt deze direct getoond aan de gebruiker.
CDN is ook handig voor sites die een piekbelasting moeten opvangen. Denk bijvoorbeeld aan de website van een voetbalvereniging. Die krijgt een stortvloed aan bezoekers als ze landskampioen worden. Ook hierbij wordt het verkeer opgevangen en zo efficiënt mogelijk verspreid, zodat de gebruikers niks van de drukte merken.
Veel bedrijven zijn hier nog onbekend mee. Ik pleit voor meer educatie op dit gebied, om aan te tonen dat het echt belangrijk is ook rekening te houden met internationale online klandizie en mogelijke onverwachte piekbelasting van de site.
CDN zal een bedrijf worst wezen.
Pas als klanten klagen over de performance dan dump je het probleem bij de IT-afdeling of hostende partij en die weten echt wel wat CDN is anders zit je bij de verkeerde hoster of wordt het tijd om je IT afdeling wat op te poetsen.
Vaak lossen veel cloud hosters dit sowieso al voor je op zonder dat je als klant iets van CDN hoeft te weten of begrijpen. Of kijk naar Silk voor Kindle. Die cached het al netjes voor je.
CDN is voor techneuten, laten we dat graag zo houden.
Ik ben het ermee eens dat het onderwerp performance uitdagingen als gevolg van latency vaak ernstig onderschat worden.
Een CDN heeft ook nog een ander voordeel die voor sommige lezers interessant kan zijn, nl. een bijdrage leveren in de beschikbaarheid van een website, de content is namelijk beschikbaar op meedere locaties.
Wellicht voor een toekomstig stuk… Een CDN is voornamelijk geschikt voor statische content… wat zijn de nadelen van een CDN bijvoorbeeld wanneer een website veel interactieve/dynamische content (zoals snel wijzigende voorraadgegevens) bevat en hoe daarmee om te gaan? Of hoe zit het met de kosten van een CDN?
Bas,
Leuk, maar interessant? Nee!
Als je enige ervaring hebt met het opzetten van e-business, ga je zeker heel vroeg in de beginfase over dit soort zaken nadenken. Want je business is afhankelijk van de performance, bereikbaarheid, toegankelijkheid en nog meer aspecten van je site.
Is je business niet hier afhankelijk van dan kun je je beter bezighouden met wat belangrijke zaken dan CDN.
CDN zit als standaard optie bij veel hosters die bovendien zich geen cloudleverancier noemen maar gewoon en eerlijk een “hoster”
Behalve CDN zijn er nog meer mogelijkheden die je zeker met techneuten van je hoster kan bespreken.
En nog een ding!
Het is je eerste artikel, gefeliciteerd!
Ik hoop dat je de kritiek van mensen op deze site (waaronder ikzelf) niet negatief beschouwt. Dit soort reacties kunnen je helpen je horizon te verbreden waarmee je de kwaliteit van je volgende artikelen kan verhogen.
Kom met je reactie terug want met een half A4tje-opinie kun je nooit je visie, mening of ervaring met andere mensen delen.
Ik had nog nooit gehoord van CDN en de vraag hoe je sites bedoeld om vanaf meerdere locaties in de wereld goed bereikbaar en bruikbaar te maken is een interessante. Dus ja, voor anderen misschien geen interessant artikel voor andere misschien wel. En, zoals ik nu ervaar op de computable site, de reacties geven de artikelen een meerwaarde. Dat er (wereldwijde) hosters zijn die al een en ander voor je oplossen en dat meer technieken zijn dan CDN. Misschien is dat een wel een kritiekpuntje op het artikel, het had wat algemener mogen zijn dan CDN. Welke vragen komen er bovendrijven bij het wereldwijd bereikbaar zijn van sites en welke technieken staan je ter beschiking?
Het lijkt me niet handig om die vragen pas te bantwoorden als het een en ander draait en in de lucht is maar dit op voorhand al mee te nemen. Dat probeert de schrijver denk ik duidelijk te maken: iets om over na te denken. Verder stond hier onlangs een artikel over de oorlog tussen de buissiness en de techniek, wel wat overdreven maar het lijken soms verschillende werelden, daarom denk ik dat zowel artikelen over business kan als de technische kant van ICT welkom zijn.