Pulse-oplossingen faciliteren onderscheidende service in hevig concurrerende verpakkingswereld. PET Power produceert en levert door heel Europa PET-verpakkingen voor de meest vooraanstaande merken in de voedingsmiddelen-, farmaceutische en cosmetische industrie. De productielocatie staat in Etten-Leur. Vijftig machines vervaardigen hier continu standaard en op maat transparante en gekleurde flessen en potten.
Daar waar het eigen productiepark tekort schiet, wordt productie uitbesteed in andere landen. Bijvoorbeeld voor de sluitingen. Onder de eindklanten bevinden zich zowel internationale A-merken als nationaal sterke labels. Het bedrijf heeft een sterke marktpositie en wil deze behouden. Reden om aan ict-zijde de organisatie verder te optimaliseren met Microsoft Dynamics AX en Microsoft Sharepoint.
PET Power is koploper als het om het breedste productaanbod gaat. Alleen al het eigen standaard assortiment bestaat uit zeshonderd matrijzen. Voor klanten die een eigen model wensen, wordt een klant specifieke matrijs ontwikkeld. Nekmaten, volumes en presenteervlakken bepalen de basis van elke verpakking. Deze wordt gecomplementeerd door een assortiment sluitingen en decoratie met sleeves, labels of printoplossingen. PET Power is een One-stop-shop waarna de klant alleen nog hoeft af te vullen.
Zoektocht
In 1995 is het bedrijf opgericht door met name technisch vakbekwame mensen. Ict bleef langere tijd achter en er bestonden veel losse, al dan niet onderling gekoppelde, softwareoplossingen. Ook was er geen crm aanwezig. De wens was een overkoepelend internationaal erp-systeem te realiseren waarbij interne en externe informatiedeling mogelijk moest zijn. PET Power nam een extern bureau in de arm en inventariseerde welke oplossing het beste bij de bedrijfsvoering zou passen. Dat was Microsoft Dynamics AX in combinatie met Sharepoint.
Marcel Schröder, management director bij PET Power: 'We hebben de wens om in het buitenland te produceren en hebben tevens veel buitenlandse verkoopkantoren. Deze complexiteit is in Microsoft Dynamics AX ondergebracht. Daarnaast is Microsoft een internationaal opererende organisatie en dat biedt continuïteit.'
Projectmanager ict Ivo Klaassens: 'Op basis van de demonstraties die Pulse heeft gegeven en het inlevingsvermogen in onze organisatie en de processen die er lopen had het bedrijf direct een voorsprong.' Schröder: 'Daar kwam bij dat de mensen van Pulse ons een vertrouwensgevoel gaven. We zijn bij referenties gaan kijken naar de door hen geïmplementeerde oplossingen en financieel klopte het plaatje ook. Extra voordeel is dat het bedrijf ook zelf standaard brancheoplossingen ontwikkelt. Daardoor waren we er zeker van dat het eindresultaat passend op onze organisatie zou zijn.'
Samen ontwikkelen
Er is gestart met de implementatie van Microsoft Dynamics AX. De blueprint stond met behulp van een interne stuurgroep binnen drie maanden. Vervolgens hebben medewerkers in een projectgroep het administratieve, operationele en salesproces nader in kaart gebracht.
Schröder: 'Voor deze snelheid hebben we bewust gekozen. We hebben niet alles van tevoren helemaal uitgekauwd, maar al doende geleerd. Zo liepen we tijdens de implementatie tegen een probleem aan bij de planningstool. Bij ons is een correcte planning vitaal voor een soepel verloop van de productie. De standaard geboden oplossing voldeed niet helemaal en dat kunnen we ons niet permitteren. Pulse heeft hiervoor AXtension Production Scheduler ontwikkeld en die voldoet naar volle tevredenheid. Nu zijn we dit deel aan het finetunen om bijvoorbeeld specifieke klantlabels en offerteopvolging te integreren.'
Informatie ontsluiten, is klanten binden
De filosofie van PET Power is dat alles begint bij de klant. Schröder: 'Microsoft Dynamics AX is gericht op onze producten en de fabriek met een link naar sales en de klant. De volgende vraag is: hoe gaan we deze informatie ontsluiten naar de klant? Onder klanten wordt de werkelijke afnemer verstaan, maar ook de interne medewerker en de (buitenlandse) verkoopkantoren. Allemaal partijen die op hun niveau een informatiebehoefte hebben waar wij aan tegemoet willen komen. In onze markt is de concurrentie hoog. De traditionele manier van werken is gebaseerd op klantcontact tussen sales en de inkoper bij de klant. Wij denken daar anders over. Bij een ordertraject zijn immers zowel aan onze als aan klantzijde op diverse niveaus mensen betrokken. Zij zijn experts op hun eigen vakgebied en verstaan elkaars taal. Onze financiële afdeling praat met die van de klant. Dat gebeurt ook op kwaliteits-, logistiek en directieniveau. Om hiervoor de benodigde tools te bieden, hebben we gekozen voor de implementatie van Microsoft Sharepoint.'
Share met sales
Microsoft Dynamics AX en SharePoint vormen samen het platform waardoor PET Power kan werken uit één systeem waarbij het totale proces wordt ondersteund. De volgende stap was het ontsluiten van informatie voor de internationale salesdivisies. Informatie uit Microsoft Dynamics AX wordt via Microsoft SharePoint door middel van een portal toegankelijk.
Klaassens: 'We wilden een informatiebron om de interne bedrijfsprocessen te optimaliseren. Daarin voorziet Microsoft Dynamics AX. Met Microsoft SharePoint hebben we nu ook een informatiebron voor alle documenten die we binnen PET Power inclusief onze buitenlandse verkoopkantoren compleet digitaal kunnen afhandelen, monitoren en delen. Het mooie is dat er aan de voorkant gewerkt wordt met één database met gegevens.'
Snelle acceptatie
Schröder: 'Ook onze mensen zijn positief. Het systeem is laagdrempelig en informatie is veel eenvoudiger terug te vinden. Momenteel zijn de artikelstam- en tooling gegevens, prijslijsten, het documentenbeheer inclusief versiebeheer en alle files van de ftp-server via Microsoft Sharepoint beschikbaar en snel bereikbaar. Door de beschikbaarheid op een centrale plek zijn er minder foutkansen en we kunnen meer doen met dezelfde mensen.'
Schröder: 'Onze bill of material is bepalend voor de productie. Het knelpunt dat zich in de oude situatie voordeed, was dat er snel en niet compleet een artikel(nummer) aangemaakt of aangepast werd. Tijdens productie was er dan bijvoorbeeld plots te weinig karton voor de palletverpakking. Dan staat de hele lijn stil met alle gevolgen van dien. Onze mensen werken nu vanuit de database en die moet altijd op orde zijn. Op deze manier dragen we samen zorg voor een efficiënt en soepel lopend uitvoeringsproces zonder fouten, stilstand en onnodig afval.'
Ook als het om het delen van informatie gaat, is juiste informatie van essentieel belang. Schröder: 'Nu we Sharepoint inzetten wordt de druk om wat we doen correct in het systeem te hebben staan, groter. Klaassens: 'Als we met klanten informatie willen uitwisselen over wijzigingen in prijs- en/of productstamgegevens, of de klant toegang willen verschaffen tot voorraden en levertijden, dan kun je je het niet permitteren dat een product fysiek niet in ons magazijn staat of de klant een afwijkende factuur krijgt.'
Share met klanten
Het Customer Intimacy Model stelt op een duurzame manier de klant centraal. Schröder: 'Het begint met klantbinding en service. We leggen de focus op de klantwens, innoveren en moeten tegelijkertijd efficiënt zijn, want de prijs is ook een bepalende factor voor de klant. We balanceren door continu met de klant in gesprek te zijn en een goed beeld te krijgen van wat hij wil. Het delen van informatie via Microsoft SharePoint, waardoor een transparantie wordt gerealiseerd en de servicegraad wordt verhoogd, draagt bij aan klantbinding. We zijn er van overtuigd dat wanneer je je hierin onderscheidt, subdoelstellingen als winstbehoud/-vergroting een logisch gevolg zijn. Niet alleen qua product, maar juist ook op alle fronten daar omheen.'
Momenteel wordt gewerkt aan de procedure workflow en klantcontracten. Gefaseerd wordt steeds meer informatie toegevoegd die organisatie breed zowel intern als extern gebruikt en gedeeld kan worden. De ambitie is om in 2013 de klantenportal gereed te hebben en ook in 2013 social media te integreren. Schröder: 'Je moet de drive en durf hebben om iets nieuws te starten. Dat hebben we samen met Pulse gedaan en we zijn nog niet klaar. Op die manier kunnen we verpakkingsmanagement in de breedst mogelijke vorm aan onze klanten aanbieden.'