Het DienstenCentrum Human Recources (DC HR) van het ministerie van Defensie heeft in de vijf jaar van zijn bestaansgeschiedenis geleid tot een reductie van vijftienhonderd voltijdbanen. Het hr-dienstencentrum telt 350 medewerkers. Sinds 2006 zijn de algemene administratieve taken voor de personeelsadministratie van de verschillende onderdelen van defensie ondergebracht in Enschede. Peoplesoft leverde het hr-systeem. Accenture is als dienstverlener bij het DC HR betrokken.
Defensie presenteert maandag 4 april 2011 een boek over de oprichting van het hr-dienstencentrum. In het jubileumboek ‘Het HR Shared Service Center in de praktijk' delen AdJan Brouwer van Accenture en Hans van Leeuwen van Defensie hun ervaringen met het opzetten en uitbouwen van het DC HR.
Het dienstencentrum omvat de personeelsadministratie van krijgsmachtonderdelen als de landmacht, luchtmacht, marine, marechaussee, bestuursstaf en Defensie Materieel Organisatie (DMO). Die zijn sinds 2006 gecentraliseerd in Enschede.
Het ministerie werkt sinds 2003 aan reductie van het hr-personeel en standaardisatie van de personeelsafdelingen. Het project omvat een standaardisatie van systemen en processen. De organisatie wil met een kleiner team efficiënter werken tegen lagere kosten.
Zelfbediening
Wouter Kalkman, woorvoerder van het dienstencentrum, legt uit dat er steeds meer aandacht is voor zelfbediening, waarbij personeel zaken als adreswijzigingen zelf doorvoert. De algemene administratieve taken worden afgehandeld in het dienstencentrum. Het dienstencentrum dienst daarnaast als vraagbaak voor de defensie-medewerkers. Zij kunnen er terecht met vragen over bijvoorbeeld reiskostenvergoeding, pensioen en verlof.
Voor individuele personeelszaken beschikken commandanten over persoonlijke hr-adviseurs. Het gaat bijvoorbeeld om specifieke informatie over de geschiktheid van een medewerker voor een uitzending.
P-Direkt
Defensie heeft anders dan andere ministeries een eigen hr-dienstencentrum. De personeelszaken van andere ministeries zijn ondergebracht bij P-Direkt.
Ai ai, waar gaat dit allemaal over? Nog slimmere applicaties. Nog meer FTE’s besparen. Straks heeft de Koningin een Hans Hillen helemaal niet meer nodig als een volgende Royal Haskoning medewerker geevacueerd moet worden.
Wat er feitelijk is gebeurd, is dat de goedkope arbeid (zoals het invoeren van gegevens) is geschrapt en nu wordt uitgevoerd door de (dure) werknemers zelf. Je schrapt wat banen, maar als je zou kijken naar de hoeveel tijd het overige personeel nu kwijt is met zelf dingen regelen, dan zou je direct zien dat het werk gewoon (inefficiënt) is verplaatst richting de medewerker zelf (die veel handelingen maar zelden hoeft te doen en dus iedere keer moet uitzoeken hoe hij dat moet aanpakken).
Maar als je daar niet naar kijkt, is het zeker een succes.
Waarom een eigen HR Dienstencentrum.? Militairen zijn ook ambtenaren en worden betaald met belastinggeld. Dus Overheid wees een keer efficient en zorg dat alle HR Rijks gegevens via P-Direkt gaan.!!!
“Het ministerie werkt sinds 2003 aan redactie van het hr-personeel”
Ik denk dat er niet aan een redactie maar aan een reductie wordt gewerkt, computable 🙂
@Piet: dat is een inkoppertje: defensieambtenaren vallen niet onder de rijksambtenaren CAO, dus welk systeem je ook neemt, het wijkt altijd af van de rijksambtenaren. En afwijkingen kosten €€, dus dan is P-direkt net zo goed/slecht als iets anders.
Reactie verwijderd.
Dit is niet de plek om (zonder onderbouwing) reclame te maken voor sites van derden of sites met een commerciële grondslag.
redactie Computable