De ict verkeert weer in hoogconjunctuur.De vraag naar ict'ers groeit en daar horen natuurlijk wervingsacties van bedrijven bij. Wij brachten tien jaar werven in de ict in kaart.
2000 – Huishoudelijke hulp of loodgieter
Bedrijven ontdekken het internet als medium om medewerkers te werven. Ze struinen het web af naar vacatures. Petra Biemans, in 2000 projectmanager corporate human resources bij PinkRoccade: "Je kunt nu je cv op internet zetten en in je leunstoel de reacties van geïnteresseerde werkgevers afwachten. Bedrijven werven met reisjes en auto's." Het bedrijf 4BB verlost werknemers van de vervelende huishoudelijke klussen. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen uit een kok, tuinman of een loodgieter. "We willen dat ons personeel onbezorgd met het werk bezig kan zijn en niet om vijf uur naar huis moet bellen om te overleggen over de maaltijd", zegt de communicatiemanager. Avalix Groep probeert het op een andere manier en laat werknemers ideeën bedenken. "De een bedenkt een romantisch lied, de ander komt met een symbool voor ons bedrijf", zegt directeur Coen Aalders. Softwaremaker Exact pakt het weer anders aan. Zij startten een campagne waarin hard werken centraal staat. Met slogans als ‘het wordt wat later' en ‘minder vakantiedagen is bespreekbaar' probeert het bedrijf aan werknemers te komen.
2002 – Geen tijd voor wervingacties
In 2002 is er geen ruimte voor wervingsacties. Bedrijven willen namelijk van de werknemers af. De strijd tussen ict-directies en vakbonden verhardt, blijkt uit diverse berichten. Zo sleept vakbond CNV het Centrum voor Werk- en Inkomen (CWI) voor de rechter, omdat een ontslagvergunning voor ruim honderd werknemers van dienstverlener CMG ontrecht is afgegeven. De rechtszaak die volgt, domineert een aantal maanden de kolommen van Computable.
Het bedrijf Aino denkt dat het slimmer is dat werknemers hun baan behouden en vraagt of ze 20 procent van hun loon willen inleveren. Daarnaast wil het de gedetacheerden die aan de slag zijn bij een klant meer laten verdienen dan diegene die op de bank thuiszitten.
2004 – iPod of minder salaris
De markt trekt weer aan. De eerste signalen dat bedrijven op zoek zijn naar mensen zijn er weer en de eerste presentjes worden uitgedeeld. Brunel ICT geeft een iPod aan mensen die bij het bedrijf aan de slag gaan. Anderen denken juist dat er genoeg mensen werkeloos thuiszitten en dat het uitdelen van cadeautjes daarom niet nodig is. Wie twee tot drie jaar op de bank heeft gezeten gaat akkoord met een salaris dat lager is dan dat hij voorheen verdiende, denkt Ronald van Driel van de Belastingdienst.
IBM zet in 2004 vooral in op vrouwen. Big Blue Nederland stuurt geen mannen, maar vrouwen naar een onderzoekslab en hoopte zo vrouwelijk talent op te sporen.
2006 – Nieuwe auto’s en 4 miljoen
In 2006 begint het tekort aan ict'ers echt nijpend te worden en dat is te merken ook. Een rondje op Infosecurity/Linuxworld wijst uit dat elk bedrijf in dezelfde vijver aan het vissen is. Dan moet je dus opvallen. Finalist IT-directeur Jean Luc van Hulst gaat zelf met de auto de straat op om aan een potentiële werknemer te vragen of hij zijn baas mag zijn. Softwarebedrijf Xdev geeft 25 loten van de Nationale Loterij aan sollicitanten, waarmee ze kans maken op een auto of de hoofdprijs van vier miljoen euro. Bij Calco IT kan een nieuwe werknemer meteen in een gloednieuwe auto de showroom uitrijden. De auto die je bij de Caesar Groep krijgt is wat kleiner, namelijk en schaalmodel, maar daarvoor hoef je alleen een serieus cv aan het bedrijf te overhandigen.
2008 – De ultieme wervingsactie
De ict-markt trekt nog steeds aan en de vraag naar ict'ers groeit. Daarbij maakt het niet uit in welke functie je als ict'er werkzaam bent. In 2007 rijden ict'ers met een Porsche de deur uit of beklimmen samen met Ronald Naar bergen in het buitenland.
Het kan natuurlijk altijd gekker. Computable voorspelt daarom dat in 2008 de ultieme wervingsactie plaatsvindt, maar is zelf ook nieuwsgierig hoe die eruit zal zien.