Bedrijven vinden enterprise content management belangrijk, aldus Filenet. Toch blijkt dat niet uit onderzoek van de leverancier. Zo heeft een groot deel van de bedrijven nog onvoldoende toegang tot informatie.
Meer dan driekwart van de bedrijven vindt het belangrijk om informatie te kunnen opslaan, te beheren en er toegang toe te krijgen. Toch lukt het 36 procent niet om toegang tot deze gegevens te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Filenet, leverancier van enterprise content management (ecm) software, onder 200 cio’s in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Italië en Groot-Brittannië. “Ecm wordt absoluut belangrijk gevonden. Kostenbesparing, compliance en ook klanttevredenheid zorgen ervoor dat het onderwerp ook op de bestuurstafel komt te liggen”, aldus country manager Benelux Derk-Jan Brand.
Nieuwe periode
Brand en ook vice-president Marketing EMEA Fred Janssen zien een verschuiving van de behoefte aan het opslaan van gestructureerde data naar ongestructureerde data. “Bedrijven hebben eerst de gestructureerde data aangepakt. Nu zijn de hangmappen in de kasten aan de beurt. Ik denk daarom dat we aan het begin staan van een nieuwe periode”, aldus Brand.
Nederland doet het niet heel slecht op het gebied van ecm. Vooral op het monitoren van operationele risico’s loopt ons land wat voorop. “In slechte economische periodes richten bedrijven zich onder andere meer op het risicomanagement om zich te onderscheiden van anderen. Bedrijven hebben geen invloed op macro-economische factoren”, zegt Brand. Ook gebruiken Nederlandse bedrijven meer geïntegreerde suites dan andere landen. “Dat is een trend. Uit onderzoek blijkt dat 73 procent van de cio’s het aantal leve-ranciers gereduceerd heeft”, zegt Janssen. Nederlandse bedrijven zouden wel wat meer de mogelijkheden van de software kunnen benutten, vindt zowel Janssen als Brand. “Je kunt bijvoorbeeld reclame naar de klant versturen die ook voor de klant relevant is”.
Way of life
Beide heren denken dat bedrijven het nut van ecm nog zullen inzien. Dat komt onder andere door de aandacht die het onderwerp op het moment krijgt van media en leveranciers. “Ook de wet- en regelgeving zal hierin een rol spelen. Naar mijn idee zal er in Europa ook meer regelgeving als Socks of Basel II komen”. Bedrijven moeten zich daarbij wel realiseren dat ze er met een simpele implementatie van software niet zijn. “Compliance is een way of life. Het hele bedrijf moet daaraan mee doen”.