Veel it-dienstverleners gebruiken tegenwoordig de term ‘on demand’ bij het aanprijzen van hun visie op de markt en het daarbij behorende productportfolio. Is ‘on demand’ nu echt wel zo vernieuwend?
Sinds jaar en dag bieden it-dienstverleners vanuit hun (internet)datacentra een uitgebreid scala aan it-diensten aan. Hooguit het technologiepeil is er de laatste tien jaar op vooruit gegaan. We kunnen meer met minder (wiens uitspraak is dat ook al weer?)!
Zit de vernieuwing van ‘on demand’ dan in de relatie tussen leveranciers en afnemers van it? Ik geloof het niet.
Afnemers hebben nog steeds behoeften en creëren verwachtingen over de wijze waarop de leverancier deze behoeften moet invullen. Dit is overigens niet uniek voor de it-branche! Het is dan ook van groot belang dat de leverancier een flexibel dienstenaanbod heeft en zijn prestaties ‘managet’ aan de hand van de verwachtingen van de afnemer. Dit wordt n� ‘demand management’ genoemd, maar het begrip ‘service level management’ dekte tot voor kort ook een groot deel van de lading. Voor de leverancier zou het in vergelijking met tien jaar geleden makkelijker moeten zijn, want we kunnen immers méér met minder!
Het bovenstaande in beschouwing genomen, vraag ik me dan ook af: “Wat maakt ‘on demand’ zo’n modekreet, als het vernieuwende niet is terug te vinden in het aanbod of de relatie?
Ik denk dat de vernieuwing zich beperkt tot de marketing: ‘on demand’ in plaats van ‘managed services’ of in plaats van ‘application service providing’, enzovoort.
Het begrip ‘on demand’ heeft een overdrachtelijke lading en impliceert: ‘u vraagt, wij draaien’ en ‘instant’.
Ik geloof niet in het succes hiervan, althans niet als eindproduct of als doel op zich. Het gooit in twee woorden weg waarvoor de laatste twintig jaar is gepleit, namelijk het dichten van de relationele kloof tussen leveranciers en afnemers van it.
It zelf mag dan misschien steeds meer een standaard product worden. (leve Nicholas Carr), het betekent ook dat er op andere plekken kloven ontstaan die er eerst niet of in mindere mate waren en die op hun beurt ook weer gedicht moeten worden. Business en it volgen nou eenmaal de wet van de communicerende vaten. Gelukkig maar!< BR>
Jock Kaal, business development manager Transfer Solutions