De universiteit van Lund in Zweden heeft er drie jaar over gedaan om een ip-gesteunde telefoonoplossing te kiezen. Veiligheid en compatibiliteit gaven de doorslag. Het wordt de grootste ‘session initiation protocol’ (sip) ip-telefonie-implementatie in Noord-Europa.
De in 1666 opgerichte universiteit van Lund is één van de grootste van Zweden en telt een vijftigtal opleidingsprogramma’s. Het heeft liefst 38.000 studenten en 7.000 medewerkers, verspreid over zo’n 230 locaties in vier steden. Voor zijn communicatienetwerk maakte het tot nu toe gebruik van een Nortel Meridian telefooncentrale met zo’n 7000 telefoonlijnen. “Daarvan waren zowat 4000 extensies niet meer van deze tijd, omdat de technologie niet meer ondersteund werd of omdat er geen onderdelen meer beschikbaar waren,” vertelt Magnus Svensson, it-verantwoordelijke voor de rechtenfaculteit en medeverantwoordelijk van de universitaire telecomgroep. Begin 2000 rolde de universiteit een scenario uit om tegen 2005 naar een volledig geïntegreerd ip-netwerk over te stappen. “Drie jaar lang hebben we product- en marktgegevens nagetrokken en testen uitgevoerd met Cisco, Avaya, Alcatel, Nortel, Siemens en Eads.”
De offertevoorwaarden waren niet mals. In de eerste plaats moest de oplossing samen met de huidige Meridianinstallatie kunnen draaien. Voor eindgebruikers en telefonisten mocht er geen verschil zijn. Dat maakte meteen een einde aan het Cisco aanbod. Het moest bovendien spraakencriptie bevatten en hackerproof zijn. “Studenten leven de klok rond en het is bijzonder makkelijk om bij ip-communicatie mee te luisteren. Sommige onderzoeken zijn echter geheim en blijven dus bij voorkeur binnen de muren van de laboratoria.” Anderzijds moest elke gebruiker een sip-adres (session initiation protocol) krijgen en werd ook geëist dat de twintig verschillende ‘instant messaging’-systemen (babbelboxen) met elkaar konden praten. En als exponent van een draadloos land bij uitstek, moest de universiteit van Lund uiteraard ook gsm- en pda-integratie voorzien. “Er mag geen verschil zijn tussen een IP telefoon en een gsm. Beiden moeten op hetzelfde nummer bereikbaar zijn.”
Meerdere miljoenen dollar
De testgegevens werden rigoureus in een computermodel gegoten. Opvallend was dat Avaya met zijn Multivantage oplossing er met kop en schouders bovenuit stak (zie vergelijkende tabel). “Avaya was de enige die 100 procent end-to-end spraakencryptie kon aanbieden en de enige die een sip-gebaseerd convergentiesysteem aanbracht.” De Avaya S8700 mediaserver kon bovendien ontdubbeld worden in twee locaties (met een beperking tot 10 kilometer) wat het beheer makkelijker maakte. Daarnaast was Avaya, uiteraard samen met Nortel, de enige die zonder problemen volledig met Nortel geïntegreerd kon worden. Bovendien neemt Avaya Global Services het totale beheer op zich van de Multivantage, van de Lan switches én ook van de Meridian.
Svensson geeft wel toe dat Avaya het in de leveringsvoorwaarden minder goed deed dan de concurrenten, maar de prijs speelde eveneens een belangrijke rol. Avaya had de goedkoopste oplossingen. Het contract van ‘meerdere miljoenen dollar’ werd in maart getekend. In een eerste fase zal de Avaya ip-oplossing in combinatie met het Nortel Meridian-systeem draaien, maar “tegen 2005 gaat de verouderde Meridian-‘meuk’ er volledig uit”, zegt Svensson. Een berekening op basis van de terugverdientijd heeft de universiteit niet gemaakt. De overstap wordt immers behoorlijk gesubsidieerd door de Zweedse overheid. “In normale omstandigheden zou het over vier tot vijf jaar af te schrijven zijn,” meent it-verantwoordelijke Svensson. Het totale jaarbudget van de universiteit bedraagt vierhonderd miljoen euro.< BR>
Avaya trekt bij
De Amerikaanse telecomleverancier Avaya, die enkele bijzonder moeilijke jaren achter de rug heeft, lijkt de opgaande lijn te hebben gevonden, ook in de Emea-markt. “Het haalde in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet die net boven het miljard dollar uitklom, met voor het vierde kwartaal op rij een positieve eindbalans. Aparte cijfers voor Emea worden niet gegeven. Avaya pakt de markt vooral via partners aan, hoewel het de ruim twintigduizend grote Europese ondernemingen nog zelf benadert. Het gaat volgens eigen berekeningen om een potentiële ip-telefoniemarkt van liefst 10,5 miljard dollar (8,8 miljard euro). De mkb-markt laat Avaya aan partners over. 70 procent van de verkoop in Europa vindt trouwens via wederverkopers plaats. “We staan met ons IP Office systeem behoorlijk goed aangeschreven in het mkb-segment, maar moeten sterker doordringen bij de grotere ondernemingen. Daarvoor zullen we meer moeten samenwerken met systeemintegrators,” zegt Emea-directeur voorzitter Lars-Ole Hansen. Hij denkt daarbij vooral aan IBM, HP en EDS.
Wachten op voip-applicaties
Avaya België heeft met Telindus een distributie-akkoord, vooral voor de mkb-sector, maar ook voor ip call centers. De onderneming krijgt voor zijn contact centers van Gartner in de Emea-regio een leidersfunctie toebedeeld. 80 procent van de onderzoeks- en ontwikkelingsinvesteringen gebeuren vandaag in softwaretoepassingen. “De Definity oplossingen zullen waarschijnlijk over een jaar afgevoerd worden, hoewel we deze pbx-oplossingen uiteraard wel zullen blijven ondersteunen. We staan daar trouwens niet alleen in. Ook Alcatel en Nortel hebben gelijksoortige plannen”, meent Roger Jones, Emea convergentiedirecteur.
Hij geeft toe dat voip nog steeds draait rond kosten besparen en ziet applicaties pas over drie tot vier jaar een drijfveer worden. “Vandaag worden de toepassingen niet echt als nuttig beschouwd.” Beveiliging wint wel aan belang. Avaya was tot voor kort de enige die ip-security inbouwde. Cisco heeft met zijn Call Manager 4.0 nu ook een antwoord. De prijs van de ip-toestellen gaat inmiddels in dalende lijn. Ze zijn vandaag goedkoper dan een digitaal telefoontoestel.
Leider hybride systemen
In Europa moet Avaya opboksen tegen grote namen als Alcatel, Siemens, Ericsson en Eads. Die kunnen rekenen op een fors klantenbestand. “Drie van de vier installaties zijn inderdaad opwaarderingen en een keuze voor een hybride oplossing.” In Frankrijk heeft Avaya vijftig ip-installaties, waarvan er slechts ééntje een volledige IP-oplossing is. In Nederland heeft De Lotto zopas zijn huidige Avaya pbx uitgebreid met een ip-communicatieserver. Andere nieuwe referenties zijn Ernst & Young en Morgan Stanley. De Britse voetbalclub Arsenal heeft onlangs eveneens voor een convergentiemodel gekozen.
Avaya blijft wel marktaandeel winnen. Volgens Synergy Research was de Amerikaanse leverancier in het laatste kwartaal van vorig jaar met 141.000 ip-telefoniepoorten de sterkste speler in de Emea-regio op het vlak van hybride systemen, goed voor een marktaandeel van liefst 40 procent, twee keer meer dan Alcatel of Siemens. Ook voor pure ip-telefonie stak het in de laatste drie maanden met een kwart van de markt met kop en schouders uit boven Cisco en Nortel.