Het is onjuist de schuld van het banenverlies in de Verenigde Staten aan het fenomeen ‘offshoring’ te geven. Dat stelt Gil Marmol, topman van de bpo-tak bij EDS. “Dat strookt niet met de feiten”. EDS poogt zich de komende tijd via overnames of allianties te versterken.
|
Bestshoring Fenomenen als ict-uitbesteding, offshoring en bpo moeten volgens Gil Marmol niet separaat van elkaar gezien worden. EDS hanteert liever het overkoepelende begrip bestshore, waarbij het bedrijf bekijkt op welke plek werkzaamheden het best kunnen worden uitgevoerd na weging van aspecten als kosten, kwaliteit, betrouwbaarheid, taal en cultuur. Offshore is het algemene begrip voor het buiten de landsgrenzen plaatsen van activiteiten. EDS hanteert ter nuancering dan nog de begrippen nearshore (dicht bij het eigen land) en farshore (op een ander continent). Uit een recent onderzoek van AT Kearney, het managementadviesbureau van EDS, blijkt dat de keuze voor een bestshore-locatie steeds ruimer wordt, als het gaat om het uitbesteden van meer ontwikkelde banen (white collar jobs). Steeds meer landen werpen zich op als aantrekkelijke locaties. India blijft de absolute nummer één: het land combineert grote kostenvoordelen (lage lonen en belastingvoordelen) met de beschikbaarheid van hoogopgeleid personeel en een goed werkende offshore-infrastructuur. Behalve India zijn Aziatische landen als China, Maleisië en de Filippijnen in trek als offshore-gebied. In Europa doen vooral Oost-Europese landen als Tsjechië, Polen en Hongarije het goed; in Zuid-Amerika Brazilië en Chili. Opmerkelijk is dat AT Kearney ook Singapore, Canada, Nieuw-Zeeland en Ierland bestempelt als potentiële offshore-landen. Hoewel de kostenstructuur hier hoger ligt vormt de mix van een uitstekende infrastructuur, de hoge kwaliteit van onderwijs en wetenschap en de politieke stabiliteit aanleiding om in dit soort landen hoogwaardig werk te bundelen. |
De groei in uitbesteding is niet tegen te houden, verwacht hij, en past bij de economische ontwikkeling. “Neem Ierland, dat was tot voor kort een populair land om productieprocessen naar toe over te plaatsen. Daardoor groeide de welvaart, maar is het land voor uitbesteding te duur geworden. Nu is Hongarije daarvoor in de plaats gekomen. Wij openen bijvoorbeeld deze maand in Budapest een ‘shared service centrum’ om de uitvoering van administraties van Europese klanten in onder te brengen.”
Ruimte voor andere zaken
Het uitbesteden van zakelijke processen (bpo) is bij EDS goed voor zo’n drie miljard dollar. Van oudsher is de ict-reus sterk in het overnemen van financiële processen (bijvoorbeeld rond loonstrookjes, cheques, creditcardbetalingen, hypotheken), het inrichten van helpdesks en het uitvoeren van administratieve processen bij overheden en zorginstellingen. Marmol wil de activiteiten uitbreiden door klanten aan te bieden processen over te nemen op het vlak van personeelszaken, boekhouding, voorraadbeheer en inkoop. In dit kader poogt EDS zich de komende tijd via overnames of allianties te versterken, al liet de EDS-topmananger in het midden waar precies.
Marmol verwacht dat die omzet sterk zal toenemen, omdat bpo op dit moment sneller groeit dan de pure ict-uitbesteding. “De markt is nog lang niet volwassen. Ik schat in dat het percentage werk dat is ge-bpo-ed, wereldwijd minder is dan vijf procent.” Hij mikt in zijn groeiscenario’s op expansie in continentaal Europa, waar in tegenstelling tot een deel van de Engelssprekende landen (VS, Groot-Brittannië, Australië, Nieuw-Zeeland) nog huiver bestaat om de uitvoering van bedrijfsprocessen uit te besteden aan een ander. “Ik merk dat Europese multinationals steeds meer open staan voor de voordelen van bpo: door een internationale rationalisatie van bedrijfsprocessen ontstaat een beter zicht op het verloop ervan, kan kennis beter worden benut en vinden er besparingen plaats. Voor personeelszaken bijvoorbeeld bieden wij aan de onderliggende infrastructuur op te zetten met overal dezelfde systemen en vergelijkbare procedures”, zegt Marmol. “Vergeet niet: multinationals zijn vaak gegroeid via overnames. Dat maakt het lastig een internationaal consistent pz-beleid te voeren. Vaak weten dergelijke bedrijven niet eens hoeveel medewerkers er exact op de loonlijst staan.”
Het EDS-directielid beweert dat wanneer zijn bedrijf het beheer van de pz-infrastructuur overneemt, de personeelsmanagers zich kunnen bezighouden met meer inhoudelijk zaken, zoals uitbreiding in China. Hij wijst er op dat een bpo-klus niet van de ene dag op de andere is geklaard. “Het zijn complexe trajecten. Klanten moeten van te voren haarscherp in beeld hebben welke processen ze door een ander willen laten uitvoeren. Hun organisatie moet hier op ingericht zijn en ze moeten bereid zijn te investeren in de relatie met de bpo-partner.”
Om klanten te overtuigen van het nut van bpo gebruikt Marmol als praktijkgeval regelmatig zijn eigen bedrijf. “EDS, ruim honderdduizend man groot, heeft een aantal bedrijfsprocessen uitbesteed aan ons, …aan EDS”.< BR>