Het is zinloos om verschillende beheerders van automatiseringsonderdelen bij elkaar te zetten in een team om zo een geïntegreerde aanpak te krijgen. Dat werkt niet, stelt Forrester-analist Thomas Mendel. Beter is het een laag daarboven te maken.
It-budgetten gaan tegenwoordig voor 70 procent op aan onderhoud van infrastructuur en voor 30 procent aan nieuwe producten. Als er bezuinigd wordt, gebeurt dat meestal op die 30 procent. Ondernemingen willen die verhouding liefst omdraaien. Een goed begin daarvoor is, volgens Mendel, het aantal beheertools sterk terug te brengen. Daarmee alleen al is een besparing te halen van 15 tot 20 procent, meent de analist. Mendel is bij Forrester Research terecht gekomen via de ongeveer een jaar geleden overgenomen Giga Group.
Hij heeft geconstateerd dat, in Europa, steeds meer mensen uit de eerste en tweede lijn van de bedrijfsvoering de beslissingen over automatisering nemen. De it-afdeling is naar de zijkant verdreven en de ‘nieuwe’ beslissers willen met zo weinig mogelijk leveranciers zaken doen. Op het gebied van ‘service level management’ zijn een kleine honderd softwarehuizen actief. Dit speelveld wordt volgens Mendel flink opgeschud met overlevenden in de toplaag: IBM, HP, CA en BMC in de eerste laag. De tweede laag omvat de winnaars Compuware, Concord, Mercury Interactive, Microsoft, Netiq, Peregrine, Realtech en Smarts.
Het heeft geen zin de netwerk-, database- en serverbeheerders bij elkaar te zetten in een groep Er is al veel gesproken over eilanden van automatisering, maar dit gaat volgens Mendel evenzeer op voor de mensen die werkzaam zijn op die eilandjes. Ook al zet je ze bij elkaar, ze worden nooit een team. Beter is het een laag daarboven te maken, één of twee mensen, die verantwoordelijk zijn voor de totale dienstverlening van de geautomatiseerde systemen. Deze aanpak kan zijn vruchten afleveren in zes tot negen maanden. Met als grootste voordeel dat gebruikers van it aan het roer staan. < BR>