Als bedrijven hun angst voor uitbesteding zouden zij hun besparingen kunnen verdubbelen. Dit blijk uit een internationaal onderzoek van Coleman Parkes Research onder de grootste bedrijven van Europa.
De Europese markt voor outsourcing is met een percentage van 20 procent onvolwassen te noemen. Toch levert dit Europese bedrijven per jaar ongeveer 3,2 miljard euro op. Volgens de analyse van het door Coleman Parkes Research in opdracht van Logicacmg is er sprake van een optimale balans bij het uitbesteden van 70 procent van de bedrijfsprocessen.
Het uitbesteden naar offshore locaties zoals India, Hongarije en Tsjechië biedt volgens de ondervraagde bedrijven grote kostenbesparingen. Opvallend is dat slechts 13 procent van de Nederlandse bedrijven dit voordeel ziet, terwijl alle respondenten van mening zijn dat het uitbesteden naar lage lonen landen het risico vergroot.
Het onderzoek toont aan dat financiële voordelen behaald kunnen worden terwijl tevens de bedrijfs- en operationele risico’s worden gereduceerd. Ongeveer een derde van de ondervraagde ondernemingen vindt dat de risico’s geminimaliseerd worden door een evenwicht te vinden tussen in- en outsourcing. 83 procent van de Nederlandse bedrijven is het met deze stelling eens. Er zijn echter maar weinig bedrijven die van de echte voordelen van outsourcing gebruik maken. 90 procent van de onderzochte bedrijven heeft slechts een vijfde van de bedrijfsprocessen uitbesteed.
Uit het onderzoek kwam tevens naar voren dat 59 procent van de bedrijven niet systematisch een risico analyse uitvoert op de interne processen. 15 procent doet dit slechts bij het bepalen van de outsourcingsstrategie. "De meeste bedrijven denken dat het intern uitvoeren van bepaalde processen geen risico met zich meebrengt. Maar ervaring wijst uit dat dit juist niet het geval is; het gaat om een ander soort risico’s", zegt Reinoud Drenth, Directeur Managed Services, HRM & Payroll van Logicacmg.
Het internationale onderzoek toont aan dat emoties een rol spelen bij het bepalen van de outsourcingsstrategie. Dit terwijl deze beslissing juist op basis van een grondige analyse van marktontwikkelingen, bedrijfsmodel, productiemiddelen, bedrijfsstrategie en onderliggende it-systemen genomen moet worden.
Het ‘Old Boys Network’ (OBN) blijft via diverse kanalen de grote hobby van het moment uitdragen: het outsourcen. Men hoopt daarbij grote besparingen te realiseren. Daarbij worden de grote tegenvallers uit het niet zo verre verleden en hoe men die in de toekomst denkt te voorkomen helaas niet uit de doeken gedaan.
Het wonderlijke is dat men bij veel grote bedrijven jarenlang moeite heeft gedaan om de oorspronkelijke muren tussen business en ontwikkelaars te slechten. Ook muren tussen ontwerpers en programmeurs werden geslecht. Het bleek aantrekkelijk om over mensen te beschikken die een groot deel van een traject zelfstandig konden uitvoeren. Er was dan minder overdracht nodig en dus werden er minder fouten gemaakt. We spreken hierbij overigens over mensen met dezelfde taal- en cultuur-achtergrond waarvan je zou hopen en verwachten dat ze elkaar goed begrijpen. Heel aanbevelenswaardig in dit verband om eens wat literatuur door te nemen van Deborah Tannen die aantoont hoe gemakkelijk mensen elkaar verkeerd begrijpen, zelfs als men tot dezelfde taal- en cultuur-groep behoort. De OBN-ners bewandelen nu de weg terug. De muren worden hoger dan ooit. Daar bovenop komen een cultuur- en taal-barrière omdat de werkzaamheden verplaatst worden naar 3e wereldlanden. Mensen met een totaal ander referentiekader. Bedenk ook dat het Nederlands bepaald niet algemeen bekend is. Daarnaast zullen de bedrijfsgeheimen in de software niet langer meer geheim zijn. De kans op fraude zal enorm toenemen. De kans op discontinuïteit zal toenemen. Flexibiliteit zal afnemen. De toepassing van moderne architectuur- en ontwerp-technieken zal afnemen. En dit alles….. om besparingen te realiseren??? Ik denk dat de heren van het OBN zich alleen maar rijk dromen. In de Verenigde Staten ontstaat langzamerhand het bewustzijn dat outsourcen helemaal niet zo voordelig is. De Gartner Group rapporteert in dit verband tegenwoordig al weer heel anders dan een tijdje terug. Echt besparen wordt bereikt door grotere productiviteit. In ’77 toen ik bij de toenmalige Spaarbank voor de Stad Amsterdam werkte, werd er ‘bij ons’ ontzettend gelachen om de grote handelsbanken die in Japan gingen kijken hoe realtime on-line systemen werkten. Bij veel spaarbanken was het gebruik hiervan toen al de normale, dagelijkse praktijk. De geschiedenis herhaalt zich. Terwijl de OBN-ners zich oriënteren op het goedkope handwerk in de 3e wereld zijn er hier tools en werkwijzen beschikbaar die onze mensen zodanig productiever maken dat uitbesteden aan de 3e wereld volstrekt achterhaald is. Graag licht ik één en ander toe!
R.G.Wouterson@wanadoo.nl
Adviesbureau Wouterson, Amstelveen
Aardige link hierover:
http://searchcio.techtarget.com/ originalContent/0,289142,sid19_gci950602,00.html
De medewerkers van de ABN-AMRO reageren o.a. op de volgende site:
http://members.lycos.nl/baap/index.php?topic_id=3