"Per werkweek, per werknemer, kan een dag gewonnen worden." Dat concludeert Nipo in een onderzoek onder ruim duizend ‘informatiewerkers’, uitgevoerd in opdracht van Microsoft.
Informatiewerkers doen veel onzinnig werk. Vooral het verstrekken van informatie kan beter en gemakkelijker, blijkt uit het onderzoek van Nipo. Nog steeds worden digitaal beschikbare gegevens overgetypt of uit meerdere bronnen zelf bij elkaar gebracht. Een van de onderzoekers, Adriaan Eecen: "Het is zelfs in mijn eigen werk zo. Ik moet soms gegevens achterhalen, die gewoon in het systeem beschikbaar zouden moeten zijn."
Het onderzoeksbureau ondervroeg in opdracht van Microsoft 1085 informatiewerkers uit de bouw, detailhandel en de financiële en zakelijk dienstverlening. Die groep vertegenwoordigt 2,86 miljoen werknemers, aldus Nipo.
Volgens Eecen toont het onderzoek vooral aan dat het verwerken van informatie inderdaad een toenemende arbeidstaak is. "Ik verwachtte een groot verschil tussen handarbeiders en kantoorwerkers, maar in alle sectoren neemt de tijd toe die men bezig is met het verwerken van informatie."
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 12 december 2003.
Het gebruik van “zgn.” eenvoudige hulpmiddelen als Excel en
Word veroorzaakt met name het overtypen-effect.
Voorbeeld: in Excel wordt een planning gemaakt plus wat aan-
vullende hulpmiddelen. Dit wordt handmatig verzameld, zodat
in Word een factuur gemaakt kan worden. Dit wordt daarna,
wederom handmatig(extracomptabel) in de boekhouding verwerkt.
Meerdere (plan)medewerkers, secretaresses en fin. med. kunnen,
met veel navraag, uitzoekerij en telefoontjes aan betrokkenen
hier dagelijks ZEER optimaal mee bezighouden…
Lees eerst het bericht hieonder van Jac Seegers:
Hij beweerd:
-“Excel en Word veroorzaakt met name het overtypen-effect.”
Daar ben ik het totaal niet mee eens, want:
In de praktijk blijkt (waar ik nu al zo’n 10 jaar mee geconfronteerd wordt) gewoon dat het vaak de kosten-bestedingen zijn die niet gedaan kunnen worden om Word & Excel te kunnen koppelen aan centrale resources, zodat dit geen zoek-werk opleverd.
–
Ook zijn het de magere kosten bestedingen die voorkomen dat de (plan)medewerkers, secretaresses receptionisten en assistentes daadwerkelijk “weten” hoe Word & Excel werkt, ofwel er “verstand van hebben” hoe zij “de-centrale bronnen”kunnen centraliseren door middel van geavanceerd gebruik van Word & Excel.
–
Ook zijn het de magere kosten bestedingen, die er voor zorgdragen dat Word en Excel zo slecht (en lees hier vooral, “Standaard”) wordt geïnstalleerd & geconfigureerd dat elke ‘no-no’ (Lees: minder-opgeleide) dit zou kunnen doen.
Dit werk wordt ook meestal gedaan door iemand die hier geen opleiding heeft voor gevolgd.
–
En bovendien zijn het de magere kosten bestedingen, die er voor zorgen dat dit waarschijnlik ook nooit zal gebeuren, investeringen, moeten vaak hetzelfde jaar nog terug verdiend worden. En dat is in de praktijk niet zo, iemand met een dure MsOffice opleiding, kan zo gemakkelijk weer vertrekken….
–
En weg zij de duurbetaalde Eurie…
Maar even los van het onderstaande bericht: Ik vind het wel een HEEL GOED BERICHT !!
–
Het geeft weer aan dat IT / ICT bestedingen (binnen het midden & klein bedrijf) niet worden gezien als een vast, belastbare kostenpost die elk jaar weer de kop opduikt, vooral het MKB berekend niet goed wat hun voordeel of besparing NETTO is, dat wordt gevormd door; IT / ICT bestedingen.
Wij zouden met zijn allen moeten proberen hier grondiger mee om te gaan, zodat dit duidelijker wordt, zowel voor de klant als voor het behoud en de groei van IT/ICT in heel Nederland, misschien wel de wereld.