Nederland nadert op uitbestedingsgebied de achterhoede. Groot-Brittannië is onbetwist koploper. Technische expertise en kostenbesparingen zijn de belangrijkste redenen om werk uit te besteden. Dat blijkt uit rapporten van IDC/Xerox en CSC.
IDC heeft in opdracht van Xerox het rapport ‘Documenten – Een mogelijkheid voor kostenbesparing en verbetering van bedrijfsprocessen’ uitgevoerd. Het onderzoeksbureau heeft bijna duizend directeuren en topmanagers in veertien Europese landen aan de tand gevoeld over de grootste problemen waarmee ze in hun bedrijfsvoering kampen. Organisaties blijken nog steeds onder forse druk te staan om de bedrijfsprocessen te verbeteren en zoeken manieren om hun winstgevendheid en productiviteit te verbeteren.
Uitbesteding kan hiervoor een middel zijn. Van alle ondervraagde topmanagers gaf 62 procent aan dat dit in eigen land een beproefde methode is (52 procent beweert zelfs dat het uitbesteden van zakelijke processen – bpo – gebruikelijk is). Bijna 60 procent van de geënquêteerde organisaties zei dat het reeds bedrijfsprocessen heeft uitbesteed of daartoe plannen had. De belangrijkste afwegingen om zaken buiten de deur te laten uitvoeren, zijn kostenbesparingen, het vrijmaken van middelen voor andere doeleinden en het intern niet beschikbaar zijn van productiemiddelen. Als belangrijkste selectiecriteria voor leveranciers gelden technische expertise (85 procent) en de kosten voor de diensten (83 procent).
De percentages zijn Europese gemiddelden en kunnen per land sterk verschillen, stelt IDC. In Oost-Europa bijvoorbeeld staat uitbesteding als normale zakelijke praktijk nog in de kinderschoenen. Opmerkelijk is dat Nederland ook flink onder het Europees gemiddelde duikt, ondanks het stijgend aantal overeenkomsten dat sinds een tweetal jaren zichtbaar is. Zo blijkt uit het onderzoek dat van de ondervraagde topmanagers hooguit 48 procent meent dat uitbesteding een beproefd middel is in Nederland (‘bpo’ scoort nog geen 35 procent.). Slechts 40 procent zegt daadwerkelijk iets te doen met uitbesteding.
Multi-services
Een eigen onderzoek van Computer Sciences Corporation (CSC) onder it-beslissers van de Financial Times European Top 250 toont eveneens grote Europese verschillen. Volgens deze studie ‘Strategic Outsourcing: current practices & future expectations’ zijn bedrijven op het Europees continent veel minder geneigd hun it-infrastructuur en backoffice-functies uit te besteden dan in Groot-Brittannië. Driekwart van de ondervraagde Britse firma’s zegt al langjarige beheercontracten of zelfs bpo-overeenkomsten te hebben gesloten, tegen 38 procent van hun continentale collega’s. De CSC-onderzoekers verwachten dat vooral Frankrijk en Duitsland in de komende drie jaar een inhaalslag maken. Zij menen dat het terugdringen van de kosten de belangrijkste reden blijft om tot uitbesteding over te gaan, al vormen flexibiliteit van it en verandering van bedrijfsprocessen eveneens voorname doelen.
Uit het onderzoek van de it-dienstverlener komt verder de trend naar voren dat bedrijven voor grote opdrachten liever in zee gaan met een groep samenwerkende it-specialisten dan met één (de zogeheten ‘multi-sources services’). Een goed voorbeeld hiervan is de uitbesteding van het infrastructuurbeheer bij het Britse ministerie van Defensie, waar minstens vier consortia een bod op hebben uitgebracht. De Britse overheid stimuleert dit soort biedingen, omdat in de praktijk blijkt dat bij grote contracten één leverancier toch niet alle gewenste diensten kan leveren.< BR>