Nu Commodore kortgeleden door Tulip, een ander verbleekt icoon uit de computerfabricage, nieuw leven is ingeblazen, bestaan er wellicht ook kansen voor de herrijzenis van Laser. De curator praat met diverse partijen over een bod op de merknaam.
Laser Nederland ging april dit jaar failliet. Om het preciezer te stellen: de Broedende Kip bv, waar de boedel van Laser Nederland een aantal maanden daarvoor was ondergebracht, zo meldde zusterblad CRN. Op deze manier hoopte Benjan Wilbrink, die alle zeggenschap over Laser Nederland bv had, handelsnaam, beeldmerk en domeinnaam van Laser veilig te stellen. Curator Frits Kremer van het advocatenkantoor Dengerink & Kremer zegt dat ondanks de nieuwe deuk die het computermerk heeft opgelopen in het economisch verkeer zich een aantal belangstellenden bij hem heeft gemeld om een bod te doen op de merknaam. Volgens Kremer valt dit gewoon in de failliete boedel, naamswijziging van de bv of niet, en kan hij als curator naar een koper zoeken. Op de achtergrond speelt ook financier NMB Heller een rol die krachtens verpanding wegens een nooit ingeloste schuld van Laser Nederland eigenlijk eigenaar was van de merknaam. Wilbrink stelt dat hij via zijn bv Sumomo Investments de schuld aan NMB Heller van zo’n honderdduizend euro heeft afgelost in het vooruitzicht daardoor weer aanspraak te kunnen maken op de naam. Hij voert over de rechthebbendheid nog steeds een discussie met de curator.
Verzadigde markt
Computerfabrikant Laser werd eind jaren tachtig opgericht. Het bedrijf had in 1997 nog een aandeel van 8,5 procent op de Nederlandse consumentenmarkt. In september 2002 ging de toenmalige bv Laser Computer Europe ten onder als gevolg van de verzadigde markt, een verscherpte concurrentie, te hoge loonkosten en een halvering van de kredietfaciliteit door monitorleverancier Daewoo waardoor de Nederlandse pc-bouwer zijn bestellingen grotendeels vooruit moest betalen (en dit niet kon). Ook de hoge verwijderingsbijdrage van ruim een ton euro voor de verwerking van afgedankte computerapparatuur die het aan het verwerkingsbedrijf Mirec moest betalen, drukte zwaar op de marges.
Toch volgde er onder de naam Laser Nederland een doorstart met veertien van de 46 medewerkers. Dat draaide uit op een fiasco. Curator Kremer zegt dat de doorstart de erfenis van het faillissement van Laser Computer Europe niet van zich af kon schudden. Belangrijke afnemers uit de detailhandel, zoals Makro, Media Markt, Kijkshop, Office Centre en Expert, waren teveel afgeschrikt door de negatieve publiciteit over gedupeerde consumenten. Bovendien leidde het nakomen van het nieuwe onderhoudscontract met reparatiebedrijf International Computer Contractors (ICC) uit Woerden tot grote problemen. Laser Nederland verweet ICC belabberd en duur onderhoud uit te voeren, terwijl ICC zich beklaagde over achterstallige betalingen die te maken zouden hebben met afspraken over het verlenen van service op apparatuur van het failliete Laser Computer Europe. ICC stapte naar de rechter, maar verloor de zaak. "We hebben na de uitspraak het contract met ICC opgezegd, maar het kwaad was al geschied", zegt Wilbrink, die meerdere belangen in computerbedrijven heeft en nu voor Vobis werkt. "Er kwamen geen bestellingen meer binnen. Het indienen van een schadeclaim zag ik niet zitten. Daarin moet ik teveel tijd en geld steken."
Technische dienst
Terugkijkend concludeert hij dat het voor een computerfabrikant beter is een eigen technische dienst aan te houden. "Dat scheelt in klachten. Bij ICC was te weinig kennis aanwezig. Soms kwam een pc na een storing wel zes keer langs bij ICC en iedere keer stopte zo’n reparateur er weer een nieuwe component in: cpu, voeding, moederbord, VGA-kaart… tsja, dan hadden ze net zo goed een nieuwe computer kunnen meegeven. In een ander geval verving een medewerker de harde schijf om een cd-romprobleem op te lossen. En al die boze klanten maar naar ons bellen."
Marcel Verheul, directeur ICC, wijst erop dat zijn bedrijf al sinds 1996 voor Laser werkte. Hij wijt de problemen aan het feit dat Laser te weinig geld had om aan voldoende onderdelen te komen. Curator Kremer constateert droogjes dat de serviceverlening tussen wal en schip is gevallen. "Ik krijg nu nog brieven van mensen uit Appelscha dat hun nieuwe computer het niet meer doet. ‘T is zuur, maar ik moet ze dan melden dat ze nergens meer geholpen kunnen worden," vertelt Kremer. Verheul meldt dat gebruikers van Laser-computers nog steeds bij ICC terechtkunnen. "Tegen betaling uiteraard."< BR>