Getronics-medewerkers hoeven geen nieuwe reorganisaties meer te vrezen. Volgens financieel directeur Klaas Wagenaar dalen de personeelsaantallen na afloop van dit jaar niet verder.
Wagenaar zei dit vanmorgen in Amsterdam, waar hij de halfjaarcijfers van de ict-dienstverlener toelichtte. "We gaan kijken of we met de ongeveer 22.000 medewerkers die we eind dit jaar zullen tellen, een redelijke positie hebben voor herstel."
In totaal schrapt het bedrijf, dat begin dit jaar bijna bezweek onder de schulden, wereldwijd 1400 arbeidsplaatsen, waarvan 600 in Nederland. De reorganisatie van Getronics Nederland, die begin juli bekend werd gemaakt, moet de komende zes maanden plaatsvinden. De vice-voorzitter van de Raad van Bestuur verwacht dat er naast deze 600 ook nog medewerkers ‘gestimuleerd vrijwillig vertrekken’. Verder krimpen de personeelsaantallen niet, aldus Wagenaar. "Want de markt krimpt evenmin."
Getronics meldde vanmorgen een sprong in de halfjaarwinst naar 230 miljoen euro. Het eerste halfjaar van 2002 bedroeg die winst niet meer dan 4 miljoen euro. Het grootste deel van die winst is toe te schrijvendoor de verkoop eind mei van de Getronics Human Resource Solutions, de salarisdienstentak. Dat leverde 315 miljoen euro op. Daarnaast verkocht Getronics haar aandeel in het Noorse ict-bedrijf Merkantildata, voor 11 miljoen euro.
Die verkopen hadden ook negatieve gevolgen. Met name via Ghrs leverde Getronics veel omzet in. De omzet daalde door de verkoop van deze divisie van 1,84 miljoen euro in het eerste halfjaar 2002 naar 1,36 miljoen in het afgelopen halfjaar (-26 procent).
Het artikel is wel erg positief. Niet vermeld wordt dat het resultaat voor belastingen en eenmalige baten en kosten over het eerste halfjaar van 2003 106 miljoen euro negatief bedraagt en een negatief operationeel resultaat is behaald van 71 miljoen euro. Getronics heeft in het recente verleden de kip met de gouden eieren verkocht (HRM solutions en Governmental services) en ziet zichzelf voor de uitdaging geplaatst om de resterende bedrijfsactiviteiten weer winstgevend te maken. Verkoop van hardware is nog steeds een groot deel van deze activiteiten en ook als deze markt weer aantrekt zullen de marges hierop nihil blijven. Daarnaast zullen de grote fabrikanten in navolging van Dell steeds meer zelf direct gaan verkopen, in combinatie met het uitblijven van herstel een grote uitdaging voor Getronics (en collega bedrijven). Herstel zal dus met name in de verkoop van diensten moeten optreden.