Grote Nederlandse ict-bedrijven schrikken ervoor terug deel te nemen aan het vervolgonderzoek naar computeragressie van de vakbond FNV.
Dit meldt bestuurder ict Saskia Lieon. Ze zoekt al enige tijd naar ict-bedrijven waarmee het onderzoek kan worden uitgevoerd. "De ict-bedrijven hebben koudwatervrees." De FNV schat na een eerste inventarisatie in januari dat Nederlandse bedrijven per week miljoenen guldens schade lijden door storingen en fouten in ict-toepassingen. Een werknemer raakt per week ongeveer een uur kwijt aan computerstoringen. Stressreacties en agressie richting apparatuur en collega’s zijn het gevolg.
Voor het vervolgonderzoek zoekt Lieon drie ict-bedrijven om vierduizend reguliere computergebruikers te enquêteren. De bond wil omvang en ernst van computeragressie in kaart brengen. Ict-bedrijven zijn volgens Lieon huiverig om aan het onderzoek mee te werken.
De vakbond wil een antwoord hebben op vragen als wat de meest voorkomende oorzaken zijn van de storingen en welke gebruikers de grootste problemen hebben. Ze hoopt zo een goede inschatting te kunnen maken van de kosten die gemoeid zijn met computerstoringen en de agressie die dit uitlokt. Daarvoor wil de bond weten hoeveel tijd verzuimd wordt, wat de storingen kosten en hoeveel tijd nodig is om ze te verhelpen. Vervolgens wil de vakbond ook oplossingen uitwerken. Suggesties van gebruikers wil ze laten bestuderen door deskundigen.
Lieon wil de vragenlijst uitzetten bij een ict-dienstverlener, een hardwarefirma en een softwarebedrijf. De bedrijven schieten volgens haar meteen in de verdediging. De sector stelt dat fouten nu eenmaal voorkomen. Lieon vindt de reactie ongebruikelijk. Alleen door het probleem te erkennen en aan een oplossing te werken, is computeragressie te bestrijden, zo stelt ze. "Dit is ook goed voor het imago van de bedrijfstak."
Aanleiding voor de FNV om computeragressie in Nederland te inventariseren was een onderzoek van Compaq in het Verenigd Koninkrijk van eind 1999. Een van de conclusies was dat computeragressie schadelijker is dan RSI. "We moeten de frustratie van IT-gebruikers erkennen, zodat we de juiste toepassingen kunnen implementeren", reageerde Compaq-topman Joe McNally.
Lieon prijst Compaq voor het feit dat dit concern de verantwoordelijkheid voor het probleem nam. Ze hoopt daarom binnenkort toch met Nederlandse ict-bedrijven aan de slag te kunnen. "Grote ict-afnemers als banken, verzekeraars en overheid, waar deze kosten hoog kunnen oplopen, zijn tenslotte afhankelijk van de opstelling van ict-leveranciers."