IBM heeft vergevorderde plannen PC’s te verkopen via Internet. Hiermee neemt de fabrikant het op tegen Dell Computer, die IBM zou hebben verstoten van de tweede plaats op de ranglijst van grootste PC-leveranciers. Dell verkoopt dagelijks voor meer dan vier miljoen dollar via Internet. Ook Apple, Compaq en Hewlett-Packard verkopen hun apparatuur op deze manier.
Wij zullen agressiever worden op dat gebied", zei David Thomas, sinds vorige maand directeur van IBM’s Personal Systems Group. Hij ontkent echter dat zijn divisie nu reageert op de concurrentie. "Wij gaan ons meer concentreren op onze klanten en niet langer op onze concurrenten." Thomas wil "in de nabije toekomst" zijn klanten de mogelijkheid bieden om computers te configureren en te bestellen via de website van zijn bedrijf. Exacte gegevens en een datum wilde hij niet verstrekken. De topman liet echter wel een en ander doorschemeren over het inzetten van andere IBM-takken, zoals de wereldwijde consultancy-organisatie Global Services.
Wederverkopers
Met deze beslissing om computers op Internet te verkopen, erkent IBM de marktverschuiving naar dat medium. Directeur Lou Gerstner benadrukt al enige tijd het belang van elektronische commercie, maar tot nog toe bleef IBM zelf nogal afzijdig. Het bedrijf vreesde zijn wederverkopers en distributeurs voor het hoofd te stoten. Volgens het nieuwe plan leveren deze bedrijven echter de bestelde producten aan de klanten.
Verder investeert de computerleverancier dit jaar een bedrag van ruim 750 miljoen dollar in de ondersteuning van zijn zakelijke partners. Hieronder vallen ook de wederverkopers en distributeurs. Gerstner benadrukte vorige week op IBM’s Business Partner Conference in San Francisco dat het bedrijf "zijn distributiekanalen nodig heeft om succesvol te zijn in het leveren van oplossingen". De topman drukte zijn partners op het hart dat hij het gezamenlijk wil opnemen tegen fabrikanten die direct verkopen. Vorig jaar spendeerde IBM 650 miljoen dollar aan de training, onderwijs, marketing, infrastructuur en ondersteuning van zijn partners. Deze genereerden in dat jaar 35 procent van IBM’s totale omzet, aldus Gerstner.