"IT’ers zijn teveel met de T bezig, terwijl een organisatie draait op de I", aldus Jeroen Mol, oprichter van het zes maanden geleden door Hewlett-Packard gekochte Prolin.
In de Openview Service Manager, zoals Prolins software nu heet, kunnen de service-niveaus van processen (zoals change- en serviceniveau-management) worden gedefinieerd. Deze procesgerichte software stuurt vervolgens de functionele en technische componenten van het ’traditionele’ Openview aan. "In de software worden de eisen aan de infrastructuur op het niveau van systeemmanagement gesteld en vertaald naar technische eisen", zegt Mol. Als je de processen en informatiestromen beheerst, zo redeneert Mol, dan kun je functionele taken makkelijker uitbesteden.
Zowel HP als Prolin zijn enthousiast over de integratie van beide bedrijven. De producten zijn op technisch niveau geïntegreerd. De organisatie blijft verder onafhankelijk functioneren. De organisatie in Amsterdam is belast met productontwikkeling en marketing. Verder huisvest Prolin één van de drie centres of excellence in de wereld, die ondersteuning, verkoop, marketing en opleidingen aanbieden.
Windeieren
"De software van Prolin is het gezicht van Openview", zegt Olivier Helleboid, directeur van Openview. Daarnaast is Helleboid opgetogen over de high energy atmosphere die bij Prolin heerst: "Ik wil dat die sfeer behouden blijft binnen het bedrijf. Daarnaast proberen we een aantal zaken bij ons over te nemen." Helleboid doelt erop dat de verschillende business units, waar Prolin er één van is, onafhankelijker gaan functioneren en dat een aantal medewerkers van Prolin verhuizen naar HP.
Het vertrouwen in Prolin met HP als overkoepelende organisatie is toegenomen. "Nu kunnen we via een grote organisatie in meer dan negentig landen ondersteuning bieden", zegt Mol. De acquisitie heeft Prolin geen windeieren gelegd. Orders worden wereldwijd afgesloten, onder andere in Rusland, Polen, Mexico en Canada. De order van 6 miljoen gulden met Proctor & Gamble de afgelopen maand is echter het diamantje in de orderportefeuille van het bedrijf. Verder groeide het personeelsbestand in een half jaar met dertig medewerkers naar 140. Jeroen Mol is met Prolin klaar om de markt te bestormen. In 1998 wordt dan ook een spectaculaire omzetgroei van 300 procent verwacht. RV