Als de nieuwe ontwerp-Grondwet wordt aangenomen, kent een medium als Internet geen telegraaf- en telefoongeheim meer. Email valt helemaal buiten de boot. Dat kan een risico zijn voor toegangsproviders. Als die kennis mogen nemen van de mailboxen onder hun beheer, zouden ze ook voor de inhoud verantwoordelijk gesteld kunnen worden.
Informatierecht-deskundige prof. mr E.J. Dommering laat geen spaan heel van de voorgestelde wijzigingen die betrekking hebben op het brief-, telefoon- en telegraafgeheim. Hij uit zijn kritiek inMediaforum. De grondwetgever slaagt er volgens Dommering niet in afdoende garanties in te bouwen om het communicatiegeheim te waarborgen.
Uitgangspunt van de wijzigingen is dat het grondrecht los staat van de techniek, met het oog op nieuwe ontwikkelingen. Dommering onderschrijft dat, maar heeft kritiek op de koppeling van het communicatiegeheim aan het begrip ‘vertrouwelijke communicatie’. Deze koppeling beperkt de grondwettelijke bescherming enorm. De kritiek spitst zich toe op de uitwerking van het begrip ‘vertrouwelijke communicatie’. Hierdoor dreigt Internet geen telegraaf- en telefoongeheim meer te kennen.
Dommering hekelt de manier waarop het ministerie van Binnenlandse Zaken als maker van het wetsontwerp de telecommunicatietechniek door elkaar haspelt. Datacommunicatie is ’telecommunicatie onderling’ en interactieve Videotex is ’telecommunicatie anderzijds’. Bij faxverkeer zijn alleen ‘gesloten faxen’ nog grondwettelijk beschermd. Alleen bij dezesealfax zou sprake zijn van de wil om de communicatie geheim te houden. Bij gewoon elektronische berichtenverkeer is dat volgens Biza niet het geval. Volgens Dommering plaatst dat fax en email buiten de Grondwet. Ook van het telefoongeheim blijft weinig over, omdat telefoonverkeer niet is versleuteld.
Het ontwerp acht de geobjectiveerde wil tot vertrouwelijkheid het beslissende criterium. Dommering wil als kenmerk nemen of de communicatie van de zender tot één of meer identificeerbare ontvangers is gericht. Het privékarakter ligt bij zijn idee in de adressering van de boodschap en niet in de inhoud.