"Binnen nu en veertien dagen moeten de eerste nieuwe Commodore-systemen uit onze fabriek komen. Natuurlijk handhaven we de specificaties van de nieuwe productlijn die Commodore pas eind juni dit jaar had aangekondigd, al zijn processor, geheugen en schijfruimte zoveel mogelijk aan de laatste marktwensen aangepast."
Aan het woord is president-directeur Frans Hetzenauer van Tulip Computer. Het computermerk Commodore moet al op korte termijn bijdragen aan de resultaten van het ‘moederbedrijf’. In het jaar 2000 verwacht de nieuwe eigenaar zelfs een omzetbijdrage van circa 30 procent uit de thuiscomputers. "Hoewel de directe IT-omgeving de duikvlucht van de winkelketen nauwlettend heeft gevolgd, biedt de merknaam in de consumentenmarkt nog voldoende potentieel. Bijkomend effect van de herintroductie van Commodore is dat wij onze professionele Tulip systemen nu nog beter in de zakelijke markt kunnen positioneren."
Cijfers
Hetzenauer wil niets zeggen over de prijs die voor de merknaam en de producten van Commodore is betaald, hoewel insiders menen te weten dat hiervoor nooit de volledig onderhands geplaatste emissie van 21,5 miljoen gulden is aangewend. Ook de recente uitbreiding van het garantievermogen van 25 miljoen middels een AA-krediet door de Nationale Investeringsbank hoefde hiervoor niet te worden aangesproken. De vraag is waarom Tulip toch tot die versterking van haar middelen is overgegaan. Wie zijn bovendien de nieuwe beleggers, die zo snel, zo vrijgevig en zo onzichtbaar (niemand heeft meer dan een 5 procents-belang genomen) hebben gereageerd?
De Tulip-topman zegt de beleggers niet te kennen en benadrukt dat juist omdat niemand een groot belang heeft genomen, zij ook niet op de voorgrond willen treden. Wel is hij content met de snelheid waarmee het extra geld op tafel is gekomen, waarbij bedacht moet worden dat de bronnen al tijdens de eerdere overnamegesprekken met Commodore zijn aangeboord. Hetzenauer handhaaft de overigens uiterst voorzichtig uitgesproken verwachting dat Tulip Computers in staat moet zijn om in het jaar 1997 een break-even resultaat te tonen. Dit na een moeilijk eerste half jaar waarin nog een operationeel verlies van 6,8 miljoen gulden (12,7 miljoen in eerste helft 1996) werd geleden bij een omzet van 222 miljoen gulden (266 miljoen over die periode in 1996). Hetzenauer laat in het midden of de nieuwe kapitaalinjecties worden gebruikt om de consumentenmarkt bewust te maken van de hernieuwde Europese aanwezigheid van Commodore, hetgeen inderdaad in de papieren kan gaan lopen.
Verwachtingen
De positieve verwachtingen van Hetzenauer voor zowel Commodore als Tulip stoelen op een aantal kenteringen in de bedrijfstrategie. De moderne productiefaciliteiten in Rosmalen stellen Tulip in staat de producten volgens het ‘Build to Order’ samen te stellen en als het moet binnen 48 uur te leveren. Dit moet een rigoureus einde maken aan de voorraadproblemen en dientengevolge de afwaardering van die voorraden wanneer verouderde techniek is gebruikt. Omdat Tulip veel geavanceerde componenten ‘integreert’ in de moederborden maakt deze techniek het onmogelijk om enkele onderdelen na introductie van weer een nieuwe chip of netwerkkaart terug te winnen. Nu op basis van orders snel kan worden geleverd, moet het afwaarderen van voorraden definitief tot het verleden behoren. Bovendien zijn er volgens Hetzenauer goede afspraken gemaakt met toeleveranciers zodat de inkoopprijzen relatief scherp blijven, al zijn deze nog niet zo laag als bij de mondiaal actieve concurrenten zoals IBM, Compaq of Dell.
Commodore
De komende weken zijn voor Tulip Computers van cruciaal belang. Allereerst dienen op korte termijn afspraken gemaakt te worden met een aantal retail-bedrijven voor de verkoop van Commodore-computers. Hetzenauer: "We benaderen de consumentenmarkt op een moment dat die in Nederland geen groei, maar zelfs een lichte daling ten opzichte van voorgaande jaren vertoont (Dataquest, Q1-1997). De concurrentie is derhalve enorm groot, maar de merknaam Commodore blijkt volgens onze onderzoeken nog tot de drie meest genoemde ‘brands’ bij de massa te horen. Nog belangrijker is dat 75 procent van de respondenten zegt aanschaf van het merk te zullen overwegen, terwijl het bij vrijwel niemand uit het publiek is doorgedrongen dat het merk in moeilijkheden verkeerde", aldus Hetzenauer. Het staat voor hem vast dat nog voor het einde van de eeuwwisselingen 25 tot 30 cent van iedere gulden omzet door Commodore wordt gegenereerd.
Tulip neemt topman Commodore aan
Tulip Computer nam vorige week Bernard van Tienen in dienst, de manager die mede-verantwoordelijk was voor het faillissement van PC-fabrikant Commodore. Ook Gerard Lindhout, de getrouwe rechterhand van deze topman, maakte een succesvolle overstap naar Tulip.
De twee IT-managers hebben een omstreden reputatie doordat zij een geschiedenis van faillissementen hebben. Van Tienen was ooit topverkoper bij Olivetti en directeur bij achtereenvolgens The Champs, Escom en Commodore.
Van Tienen en Lindhout zijn bij Tulip nu verantwoordelijk voor de verkoop van Commodore-PC’s in het buitenland. Deze merknaam is sinds vorige maand in handen van Tulip, die toen de restanten opkocht van de failliete fabrikant van consumenten-PC’s.
De strategie van Tulip blijft gericht op het bedrijfsleven; de thuismarkt wordt apart benaderd middels het vertrouwde Commodore. Het salaris van Lindhout en Van Tienen wordt bepaald op basis van de behaalde omzet.