Van de totale kosten van informatietechnologie gaat meer dan driekwart op aan opleiding, het helpen van collega’s en aan het spelen met toepassingen. Bovendien wordt de kloof tussen gebruikers en ontwikkelaars van techniek steeds groter.
Dit bleek op het jaarlijkse congres van VAC (Value Added Consultancy). Het Amsterdamse VAC, sinds 1992 de voortzetting van Management Share, heeft tegenwoordig vier hoofdactiviteiten: software-levering en -ontwikkeling, trainingen, implementeren van callcenter-software en oplossingen voor opslag in gegevenspakhuizen.
Stof tot nadenken
De sprekers, Martin Healey (hoogleraar), Nick Williams (Gartner Group), Bas Filippini (PTT Telecom), Rob Creemers (Olsy Nederland Techno Trends) en Rick van der Lans (R20/Consultancy) deden uitspraken die stof tot nadenken boden.
Bijvoorbeeld: ‘Nog steeds blijkt Cobol een niet weg te cijferen rol te spelen. Als distributeur van Micro Focus kan VAC uit ervaring spreken.
Het vernieuwen van de programmatuur en de kennis daarover is weliswaar noodzakelijk, maar de nieuwste tekstverwerker draagt gegarandeerd nul procent bij aan de verbetering van de bedrijfsprocessen. Het concept van de Office-suites is uit de tijd aan het raken. In de nu aankomende client/server-technologie van de tweede generatie staan veilige transacties en berichtenverkeer centraal; groupware en werkstroombeheer zullen meer aandacht moeten krijgen dan ooit. Isdn is veel te laat gekomen; 64 kbit zou anno 1997 juist aan vervanging toe zijn, in plaats van aan introductie.
Centraal
Terug naar gecentraliseerde systemen, waarvan het beheer en de (flexibele) communicatie van cruciaal belang zijn, is duidelijk een trend. Visueel programmeren neemt de plaats in van ‘regel voor regel code inkloppen’, en straks maken software-componenten en objecten de dienst uit.
De kloof tussen gebruiken en ontwikkelen van technologie wordt steeds groter. Zo vergt de complexiteit van software en van de toepassingen meer tijd, meer bekwaamheden, meer geld en meer supervisie. Bij bestaande vormen van opleidingen en instructie zal Technology Based Training (TBT), dat via Internet en netwerken aangeboden wordt, een waardevolle aanvulling zijn.
In elke organisatie zal duidelijker dan voorheen bepaald moeten worden wie wat moet kunnen. Callcenters en helpdesks zullen deel moeten uitmaken van het marketingbeleid. De klant aan de telefoon wil een individuele behandeling met snelle tastbare bewijzen van gedane toezeggingen of gemaakte afspraken.
Jaarcongres
Het VAC-Jaarcongres werd opgeluisterd door een Informatiemarkt, waar Digital, Getronics Software, Gartner Group Learning, Mortice Kern Systems (MKS) en Tandem zich presenteerden.
Rob Bus, directeur VAC, en de zijnen zijn representatief naar buiten getreden en de relaties (vooral uit de financiële wereld, de telecommunicatie en de overheid) hebben de dag in ieder geval met het rapportcijfer ‘voldoende’ beoordeeld.