Hewlett-Packard, Dell, Fujitsu/ICL en Toshiba zijn wat betreft verkochte aantallen PC’s de sterkste groeiers in Europa. Compaq is marktleider met 2,026 miljoen PC’s (7 procent meer) gevolgd door IBM met 1,548 miljoen PC’s (12 procent meer). HP rukte op naar de derde plaats ten koste van Packard Bell Nec.
Dit blijkt uit het Jaaroverzicht 1996 van IDC. Vijfde is het snel stijgende Dell. Daarna komen Siemens Nixdorf en Apple. Dit laatste merk verkocht 23 procent minder computers in Europa. Het Duitse Escom dat halverwege vorig jaar financieel ten onder ging, zag de verkopen met 62 procent teruglopen. Het eveneens Duitse Vobis verkocht 20 procent minder PC’s, terwijl AST 18 procent daalde. Met stip stijgen Acer (14e plaats) en Gateway 2000 (16e plaats).
Consumentenmarkt
Op de consumentenmarkt is Packard Bell Nec marktleider met een aandeel van 9,7 procent. Daarna volgen Compaq (9 procent). Vobis (7,9 procent) en IBM (6,8 procent). Opvallend zijn de sterke verschuivingen per kwartaal. In de laatste drie maanden van het jaar steeg het marktaandeel van Packard Bell Nec naar 12,8 procent, terwijl Compaq slechts 6,6 procent haalde.