De tijden waarin je website online vindbaar werd door wat goede zoekwoorden in je teksten te verwerken zijn in veel branches voorbij. Maar is dat erg? Nee, als je het ons vraag zeker niet! Als het namelijk te eenvoudig is om online vindbaar te worden, kunnen spammy websites met informatie waar je weinig mee kunt de zoekresultaten bevuilen. En dat gebeurde voorheen dan ook! Niemand die daar baat bij heeft. Google wilt zijn gebruikers immers goede zoekresultaten bieden en gebruikers (jij dus ook) verwachten ook dat Google dat doet.
Het is dus een goede ontwikkeling dat online vindbaarheid complexer is geworden. Maar dat betekent niet dat je de kansen die goede vindbaarheid biedt moet laten liggen. Integendeel: als je er tijd en geld in investeert, dan kun je er op op lange termijn veel leads en klanten mee binnenhalen. Maar hoe doe je dat? Lees verder en je weet het.
Zo wordt je online vindbaar in de zoekmachines
De basis van goede online vindbaarheid is goede, relevante content. Dat is informatie die feitelijk juist is en die je doelgroep graag wilt consumeren. We geven je een voorbeeld zodat je hier een goed beeld bij krijgt.
Stel je bent ondernemer en je moet de aangifte inkomstenbelasting doen.Je hebt afgelopen jaar de fiscale ontwikkelingen niet goed bijgehouden, dus zoek je in Google op ‘veranderingen aftrekposten inkomstenbelasting ondernemers’. Je komt een handige checklist tegen waarin alle geldige aftrekposten staan vermeld. Kijk, daar was je naar op zoek! Een prima voorbeeld van goede relevante content.
Met goede en relevante content ben je er alleen nog niet. Je zult zoektermen die je doelgroep in Google en andere zoekmachine intypt in je content moeten verwerken. Op die manier kunnen zoekmachines jouw content koppelen aan de ingevoerde zoekopdrachten. Welke zoekopdrachten dat zijn, kun je met diverse tools onderzoeken, bijvoorbeeld met de keywordplanner van Google.
Promoot je content
Goede content waarin de juiste zoekwoorden zijn verwerkt is (hoe trots je ook bent op jouw content) niet uniek. Je concurrenten doen vaak hetzelfde, waardoor zoekmachines naar andere factoren moeten kijken om te bepalen welke content een hogere plaats in de zoekresultaten verdient. Factoren waar ze naar kijken zijn onder andere:
- De laadtijden van de website
- Het aantal verwijzingen van externe websites naar jouw website
- Of de content visueel is opgemaakt met foto’s en eventueel video’s
- Of je website een SSL certificaat (https) heeft
- Gebruikerservaringen: bijvoorbeeld de gemiddelde bezoekduur van je websitebezoekers
Online marketing bureaus kunnen helpen
Als er bij het lezen van de bovenstaande opsomming vraagtekens boven je hoofd verschijnen, dan is het verstandig om een online marketing bureau in te schakelen. Het kost namelijk veel tijd om zelf al het werk uit te voeren, laat staan om te leren hoe je die dingen (goed) moet doen.
Als je een beperkt budget hebt, of je het leuk vind om zelf ook een bijdrage aan de online vindbaarheid te leveren, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om alleen specifieke onderdelen van online marketing uit te besteden en een deel zelf te blijven doen. Zo is het in veel websites systemen bijvoorbeeld eenvoudig om tekst van foto’s en video’s te voorzien.
Kortom, inventariseer jouw wensen en behoeften op het gebied van online vindbaarheid en bepaal wat je zelf wilt doen en wat niet of dat je alles wilt uitbesteden. Wat je ook kiest, wees je ervan bewust dat het opzetten van een website slechts het begin is. Daarna komt er nog veel meer bij kijken om op lange termijn online vindbaar te worden en te blijven.