iPass heeft de resultaten gepubliceerd van het iPass Mobile Professionals Report 2017. Dit rapport is gebaseerd op een onderzoek onder ruim 1.700 mobiele professionals in de wereld naar hun gedrag en voorkeuren met betrekking tot Internet-connectiviteit, uitgevoerd tussen 22 september en 14 oktober 2017. De belangrijkste conclusies zijn:
* 62% van alle respondenten wordt nerveus als ze geen verbinding met Wi-Fi hebben
* 7% checkt de smartphone ook tijdens sex, 72% op het toilet en 11% tijdens een begrafenis
* 61% vindt het onmogelijk of moeilijk Wi-Fi op te geven, vergeleken met sex 58%, fastfood 42%, roken 41%, alcohol 33% en drugs 31%
* 23% verkiest Wi-Fi boven andere dagelijkse behoeften, zoals een bad of douche, terwijl 19% Wi-Fi belangrijker vindt dan contact met andere mensen
* Door het ontbreken van betrouwbaar Wi-Fi verbinden mobiele medewerkers gemiddeld met acht mogelijk onveilige publieke hotspots per week, 20% zelfs met 20 Wi-Fi hotspots of meer
* Na de kosten en locatie is Wi-Fi voor mobiele medewerkers het belangrijkste selectiecriterium voor een hotel, in plaats van het uitzicht of eten
Wi-Fi maakt mobiele medewerkers productiever
De invloed van Wi-Fi op de productiviteit van medewerkers is de belangrijkste reden dat mensen nerveus worden als ze onderweg geen verbinding met het Internet hebben. 31% zegt dat ze dan moeilijker remote kunnen werken. Uit het onderzoek blijkt tevens dat mobiele professionals Wi-Fi en dataverbindingen van telecomproviders heel verschillend gebruiken. Wi-Fi is nog steeds de belangrijkste verbinding, op basis van de betrouwbaarheid, mobiele datalimieten en performance. 90% van de respondenten gebruikt regelmatig audio- en videocontent via Wi-Fi, versus 34% over hun telecomverbinding. Maar ook minder data-intensieve toepassingen als het gebruik van cloudservices en browsen gebeurt ongeveer twee keer zoveel over Wi-Fi.
Businessaspecten
Uit het onderzoek zijn tevens de volgende businessaspecten gerelateerd aan Wi-Fi naar voren gekomen:
* 58% van alle respondenten zegt dat geen of slechte Wi-Fi het werken negatief beïnvloedt
* Ongeveer de helft wil direct Internet-toegang na aankomst in een hotel (50%), begin van een businessmeeting (53%), of op het vliegveld (48%)
* 68% heeft beschikbare Wi-Fi-services wel eens niet gebruikt als gevolg van een moeilijk of tijdrovend registratieproces