Door de liberalisering van de markt moeten energiebedrijven zich bezinnen op de inrichting van hun automatisering. De hamvraag is welke koers ze moeten kiezen.
bekend dat het Zuid-Hollandse energiebedrijf Eneco zijn computercentrum ACN wil uitbesteden aan Origin (Eneco heropent onderhandelingen met Origin). Het grootste Nederlandse energiebedrijf Nuon ENW (een fusie van Nuon, Energie Noord West, EWR en Gamog) daarentegen wil zijn automatisering in eigen hand houden. "Wij beschouwen IT als een primair proces", zegt een woordvoerster. "Momenteel richten we onze IT-afdeling in. We kijken in eerste instantie of we door het opleiden van medewerkers de benodigde kennis in huis kunnen halen. Anders zullen we mensen moeten aantrekken." Voor EDS, dat jarenlang de IT-dienstverlener voor Nuon was, is in het fusiebedrijf geen rol meer weggelegd, meldt de zegsvrouw.
Om de metamorfose van overheidsdienst naar commerciële te vervolmaken, moeten energiebedrijven wereldwijd hun automatisering moderniseren, aldus Gartner-analist Ben Pring. "Ze ontdekken dat hun interne IT-afdelingen in hun ontwikkeling zijn blijven steken. Daarbij treden ook nog eens complicerende factoren op als fusies en overnames. Vaak kiezen gefuseerde partijen voor een nieuwe applicatiestructuur, gebaseerd op erp-software van SAP en Oracle, die binnen negen tot twaalf maanden moet worden opgeleverd. Daar hebben ze meestal hulp bij nodig, van systeem-integrators en adviesbureaus."
Nico Siepel, accountmanager bij EDS, onderscheidt drie grote IT-vraagstukken in de energiesector: crm (customer relationship management) en klantenbinding, administratieve processen efficiënter maken en netwerkbeheer. "Deze thema’s zijn gekoppeld aan actuele onderwerpen, zoals de inzet van callcenters, factureren via Internet, het wel of niet exploiteren van kabeldiensten, en aanvullende diensten als automatische meterlezing en het afsluiten van energiecontracten bij benzinepompen. De informatiehuishouding bij energiebedrijven moet flexibel genoeg zijn om dit soort ontwikkelingen snel op te vangen. Er ligt wat dit betreft een parallel met de telecom-markt: daar zijn netwerkbeheer en facturering eveneens belangrijke aandachtspunten", aldus Siepel.