Cognitive computing raast als een wervelwind door het bedrijfsleven. Technologie die gebruik maakt van zelflerende systemen, patroonherkenning en natuurlijke taalverwerking heeft het potentieel om het zakenleven compleet te vernieuwen. Watson, het cognitief computersysteem van IBM, won in 2011 nog met de vingers in de neus het tv-spelletje Jeopardy!, maar lost vandaag een waaier aan complexe bedrijfsproblemen op.
Watson adviseert financiële analisten over de beurs, ondersteunt customer service afdelingen met het klantenrelatiebeheer en helpt dokters kanker diagnosticeren. Een bank die gebruik maakt van cognitieve technologie is in staat om frauduleuze transacties te voorspellen en te blokkeren, zonder het andere betaalverkeer te vertragen. Of denk aan de retailers van morgen. Dankzij computersystemen als Watson kunnen ze hun klanten gepersonaliseerde suggesties doen, in realtime. De opportuniteiten zijn er, maar zijn bedrijven klaar om de kracht van cognitive computing te integreren in hun business? Dat is de hamvraag.
Silo’s naar geïntegreerde IT-infrastructuur
Bedrijven zijn voortdurend op zoek naar manieren om hun klanten beter en sneller te bedienen. Dat is logisch. Wie de beste klantenservice kan geven in combinatie met een kostenefficiënte structuur, wint de concurrentiestrijd. E-commerce en social media hebben bovendien hoge verwachtingen gecreëerd onder consumenten. Of je nu een bank, retailer of telecommunicatiebedrijf bent, consumenten verwachten eenzelfde dienstverlening van elk bedrijf.
Slimme inzichten, gehaald uit grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde bergen data zijn daarbij cruciaal geworden. Maar om die inzichten echt waardevol te maken, moet de ict-afdeling zich compleet hervormen.
Decennialang hebben bedrijven hun data beheerd in verschillende silo’s en platformen. Denk maar aan een bank die zijn verschillende producten – creditcards, investeringen, spaar-en betaalrekeningen – elk apart beheert. Dat maakt het moeilijk om de kredietwaardigheid van een klant in te schatten wanneer die bijvoorbeeld om een hypothecaire lening komt vragen. Meer nog, wanneer een klant verschillende kanalen gebruikt om een transactie te doen kan het goed zijn dat hij bepaalde data die hij eerder al op zijn smartphone had ingegeven, opnieuw moet invoeren op zijn pc. In tijden van instant dienstverlening zijn dergelijke processen onwenselijk en zelfs absurd. Cognitieve computersystemen elimineren bedrijfssilo’s door correlaties op te sporen tussen verschillende variabelen binnen een gigantische berg data.
IT-er wordt strateeg
Waar de it’er vroeger een uitvoerende rol uitoefende, is die in een cognitieve context vooral bedrijfsondersteunend en zelfs strategisch van aard. Hij moet nadenken hoe technologie de bedrijfsvoering kan faciliteren, vandaag én morgen. Om dat te realiseren werkt de cognitieve ict-afdeling met twee snelheden. De back office moet betrouwbaar en stabiel zijn, maar tevens beschikbaar voor integratie met snelle, flexibele mobiele apps. Hybride cloudomgevingen gunnen bedrijven vandaag dergelijke flexibiliteit. Vertrouwelijke bedrijfsdata kunnen on-premise blijven, terwijl publieke clouds dankzij het pay-per-use principe kostenefficiënt en erg flexibel zijn. Bedrijven die beide systemen weten te combineren, kunnen het potentieel van cognitive computing ten volle benutten.
Want de snelheid waarmee een bedrijf de juiste informatie op het juiste moment via het juiste kanaal bij de klant krijgt, maakt het verschil. Maar dan moet de ict-afdeling dat ook mogelijk maken. Naast een ict-infrastructuur met twee snelheden is een belangrijke stap het verwerken van data op de locatie waar die zich bevinden. Traditioneel sturen bedrijven alle data naar een centraal datacenter. Dat wringt met het principe van realtime analytics, want elke stap kost tijd. Bovendien kan het versturen van confidentiële data naar een centraal punt de deur op een kier zetten voor hackers. Almaar vaker zullen bedrijven ervoor kiezen om hun data in realtime op de plaats waar die zich bevinden te analyseren. Want snellere analyses impliceren een snellere dienstverlening. En laat dat nu net de gouden graal zijn in de concurrentiestrijd.
Patrick Sard, cloud advisor bij IBM
Cognitive society
De cognitive society wordt gedefinieerd als een maatschappij met de perfecte kennis. Lees in het achtergrondartikel ‘Is België een cognitive society?’ wat een cognitieve maatschappij voor mogelijkheden en uitdagingen biedt.
Na Big Data is AI (cognitive computing) de nieuwe hype. En met daarmee ook de introductie van het ‘computer says no’ syndroom. Iets wat nogal lastig uit kan pakken als je een medische evaluatie verwacht die aangeeft dat het te duur is om je ziekte te behandelen en je aan je lot wordt overgelaten. Is het verstandig om een digitale god te creëren die beslist over leven en dood of moeten we toch altijd blijven vasthouden aan de menselijke maat?
Johan; “One day the AIs are going to look back on us the same way we look at fossil skeletons on the plains of Africa. An upright ape living in dust with crude language and tools, all set for extinction.” (Nathan uit Ex Machina)
cognitive is in dit kader gewoon aan sausje over minder sexy machine learning en neurale netwerken.
Niettemin denk ik dat spraak en semi intelligente interactie tussen mens en computer onvermijdelijk is. De vraag is alleen: Hoe lang duurt het nog voordat het echt enige intelligentie bevat? We missen echt nog een paar inzichten om computers enige vorm van intelligentie te geven. Ook de beste GO speler verslaan was welliswaar briljant, maar dan vooral ook van de makers. Er zit in mijn ogen nog niets cognitiefs in….
Bij Jeopardy gaat het om de vraag bij het antwoord zoeken, een spelletje waar IBM al jaren heel goed in is.
‘If you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.’
Tussen een snellere en een betere dienstverlening zit dan ook nog een zee van verschil want Watson bleek – als ik me niet vergis – uiteindelijk makkelijk door mensen te verslaan als de relaties veel minder voor de hand liggend zijn. AI van encyclopedische kennis gaat om de rubriceringen in een semantisch web.