Voor alle auto's geldt dat het infotainment systeem de belangrijkste communicatieschakel is tussen voertuig en chauffeur. Daarom moeten alle systemen goed worden getest. Volkswagen doet dit via ocr-software. Omdat de standaard gebruikte oplossing niet voldeed gingen de testingenieurs op zoek naar een vervanger, die zij in de Abbyy Finereader Engine software development kit hebben gevonden.
Volkswagen is de grootste autofabrikant van Europa. De medewerkers van VW produceren in 62 fabrieken elke dag een totaal aantal van dertigduizend auto’s. Bijna vierhonderdduizend0 mensen werken voor Volkswagen in de productie en auto-gerelateerde dienstverlening. Het bedrijf omvat negen merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen Nutzfahrzeuge, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Scania.
Het infotainment systeem is alle auto’s de belangrijkste communicatieschakel is tussen voertuig en chauffeur. Daarom moeten alle systemen goed worden getest. Omdat er zoveel verschillende voertuigen en uitrustingopties zijn binnen de Volkswagen groep, worden de testingenieurs geconfronteerd met een grote uitdaging: vanwege de omvang van de software en de hoeveelheid nieuwe functies en features in de systemen is het nagenoeg onmogelijk fouten te voorkomen. De logica tussen features is heel complex en er bestaat een grote hoeveelheid van verbindingen en afhankelijkheden tussen de verschillende functies. Bovendien worden er elke twee weken software updates gepubliceerd voor verschillende modellen, displays en talen. Dit alles maakt het noodzakelijk een nauwkeurig testsysteem te gebruiken.
Eigen testsysteem
De ingenieurs van Volkswagen hebben hiervoor een eigen testsysteem ontwikkeld met zelf gedefinieerde verificatiemethodes voor verschillende componenten van de infotainment systemen. In eerste instantie wordt hierbij een image genomen van de inhoud van de diverse schermen. Deze images worden dan door middel van optical character recognition (ocr)-technologie getransformeerd naar platte tekst. De resultaten worden vervolgens automatisch vergeleken met de meta data die zijn opgeslagen in de database. Als de tekst niet past bij de opgeslagen data, worden de afwijkingen en fouten automatisch toegevoegd aan het logboek.
De ocr-software die Volkswagen in het begin gebruikte kon de taak echter niet aan. ‘Om echte fouten te kunnen onderscheiden van vermeende fouten, die op niet goed herkende tekst zijn gebaseerd, moesten wij het systeem continu trainen en optimaliseren. Dit vergde heel veel tijd’, aldus Rolf Nissen van de afdeling Volkswagen Interactive Electronics. Het was ook bijna onmogelijk voor de software om gekleurde tekst goed te herkennen omdat het geen onderscheid kon maken tussen echte tekst en grafieken. Bovendien worden door de Interactive Electronics Test Facility van Volkswagen infotainment systemen getest voor heel veel verschillende markten overal ter wereld. Dit houdt ook in dat de ocr-software een groot aantal talen moet kunnen herkennen en verwerken, zoals Arabisch, omdat markten zoals Dubai steeds belangrijker worden voor Volkswagen.
De oplossing
Op zoek naar een betere ocr-oplossing kwamen de verantwoordelijken bij Volkswagen de Abbyy Finereader Engine software development kit tegen. De software levert standaard ondersteuning voor 198 talen, waaronder Arabisch, en speciale functies om patronen te herkennen en woordenboeken samen te stellen.
Na een evaluatieperiode werd de Abbyy Finereader Engine software development kit binnen zes weken geheel geïmplementeerd in één van de testfaciliteiten van Volkswagen. Dit stelt Volkswagen in staat tot zeshonderdduizend tekens per dag te verwerken. Dit aantal ligt behoorlijk hoger dan voorheen en de ingenieurs kunnen dus meer infotainmentsystemen per dag testen dan vroeger. Het werkte zo goed dat Volkswagen de Abbyy-software snel uitrolde in de overige zestig testfaciliteiten.
De resultaten
Abbyy Finereader Engine kan de eisen van de testafdeling goed aan. ‘De resultaten waren goed. Zonder noemenswaardige configuratie van de ocr-technologie herkende de Finereader Engine tekst binnen complexe afbeeldingen’, vertelt Serap Askar, manager van de afdeling Image Processing van de Volkswagen testfaciliteit. ‘De api is zo goed gedocumenteerd dat wij de technologie snel in vijf van onze testfaciliteiten konden implementeren. De controlepunten binnen FineReader Engine kunnen flexibel reageren en dus ook snel worden aangepast, bijvoorbeeld als er een update voor het navigatiemenu komt. Alle resultaten waren reproduceerbaar en overdraagbaar naar andere omgevingen.’
Het op Abbyy Finereader Engine gebaseerde optische inspectiesysteem heeft de testtijden verkort en bijgedragen aan een grotere nauwkeurigheid van de tests. Uiteindelijk resulteerde de verbeterde kwaliteitscontrole in een hogere tevredenheid van de klanten van Volkswagen. Gezien de hoeveelheid voertuigen die Volkswagen verkoopt draagt dit significant bij aan een kostenreductie.