Zorgon ontwikkelde samen met Zorgcombinatie Noorderboog en twee andere ziekenhuizen een online platform ter vereenvoudiging en professionalisering van het informatiebeheer binnen zorginstellingen. Het platform, Zorgon Supportbook, vormt de schakel tussen instellingen die gebruik maken van eenzelfde informatiesysteem. Op het platform wisselen de aangesloten partijen kennis, ervaring, inzichten en best practises eenvoudig met elkaar uit.
Het is soms verbazingwekkend dat waardevolle ervaringen, kennis en inzichten waarover instellingen beschikken, andere zorginstellingen niet of nauwelijks bereiken. Dat is zonde. Met de grote homogene gebruikersgroepen die de zorgmarkt rijk is, kan Zorgon veel meer helpen bij het bereiken van kwaliteit en efficiency. Zorgon positioneert de toepassing als een praktische tool voor professionalisering, samenwerking en risicobeheersing in het informatiebeheer van landelijk gebruikte zorginformatiesystemen.
Per januari 2014 wordt het platform opengesteld voor ziekenhuizen die gebruik maken van het zis/epd van Chipsoft. Parallel hieraan worden implementaties van Zorgon Supportbook onderzocht voor andere veelgebruikte informatiesystemen als User, Klinicom, Cura, Isoft of Epic, die mogelijk later in de tijd zullen volgen.
Naast dat ik dit een prachtig bericht vind, trekken mijn wenkbrauwen hiervan automatisch omhoog.
Het conserveren van kennis en ervaring middels IT als vehikel, is al jaren, tenminste dat zou het moeten zijn natuurlijk, een pijler van de mogelijkheden die IT hier bied.
Nog steeds zie je daar veel te weinig belangstelling voor bij organisaties. Het conserveren van ervaring en kennis. Laat nu juist dat hetgeen zijn waar de grootste verliezen zich telkens weer voor blijven doen. dat kennis en ervaring maar summier blijken geborgd, laat staan gedeeld.
Prachtige reminder dat daar, juist vandaag de dag, meer aandacht aan moet worden besteed.