Datacenters worden steeds grootschaliger en hebben een almaar grotere energiedichtheid. De kans op risico’s in een omgeving met veel elektrische systemen is hierdoor toegenomen. Een relatief kleine storing kan namelijk een volledig complex platleggen. Om die reden is de veiligheid in datacenters belangrijker dan ooit.
Hoe beperk je het risico voor je mensen tot een minimum? Helaas is de oplossing hiervoor ingewikkelder dan we zouden willen. Het gaat immers veel verder dan het aanschaffen van een apparaat of het in acht nemen van een standaardprocedure. Natuurlijk kunnen datacenters voor bepaalde omgevingen verplichte beschermende middelen inzetten, zoals werkkleding met rubberen schoeisel of werkmatten. Ook zijn een goede signalering en procedures essentieel. Hiermee voorkomen datacenters dat apparaten per ongeluk worden aangezet tijdens onderhoudswerkzaamheden. Maar een hoger veiligheidsniveau is niet louter met deze middelen te bereiken. Om de veiligheid op alle fronten te maximaliseren, moeten organisaties immers een veiligheidscultuur binnen hun bedrijf creëren.
Een solide veiligheidscultuur bestaat uit enkele kernwaarden. Denk hierbij aan uitgebreide trainingsprogramma’s. Iedere datacentermedewerker moet instructies krijgen over veiligheid en calamiteitenrespons. Dit is vooral belangrijk voor de technici die verantwoordelijk zijn voor het installeren en onderhouden van energiesystemen. Ook in onze eigen organisatie worden werknemers uitgebreid geïnstrueerd, zodat ze in detail bekend zijn met de procedures, de apparatuur en het gereedschap. Ook laten we regelmatig veiligheidsaudits uitvoeren om er zeker van te zijn dat onze mensen de juiste gereedschappen gebruiken en zich aan de regels houden.
Vergeet ook niet dat de communicatie moet plaatsvinden middels een plan van aanpak. Hierin wordt vastgelegd welke veiligheidsprocedures en middelen datacenters moeten gebruiken in een bepaalde situatie. Als een apparaat volledig wordt uitgeschakeld voor onderhoud, dan staat in het plan van aanpak welke gereedschappen van toepassing zijn. Het plan en andere documenten worden behandeld als een communicatiemiddel, en niet zozeer als richtlijn.
Ondersteuning van regelgeving bij klanten
Bedrijven die excelleren op veiligheidsgebied weten hun regels en procedures helder te communiceren naar hun klanten en andere betrokken partijen. Steeds meer klanten hanteren eigen richtlijnen waar de uitvoerders zich aan moeten houden. Ze verwachten dat plannen van aanpak en gehanteerde procedures van tevoren worden gedeeld. Daarnaast moeten alle accreditaties in orde zijn. Interne communicatie van veiligheidsprocedures is een must, maar een sterke veiligheidscultuur vereist ook effectieve communicatie naar buiten toe.
Veiligheidscontroles en audits
Medewerkers kunnen veel procedures weliswaar tijdens een training onder de knie krijgen, maar iedere locatie is net even anders. Daarom is het cruciaal dat rekencentra veiligheidscontroles uitvoeren voordat ze aan de onderhoudswerkzaamheden beginnen. Datacentermedewerkers moeten de apparatuur controleren en bepaalde details (zoals de routes naar de nooduitgangen) vaststellen. In onze eigen organisatie worden onderhoudstechnici tijdens hun werk regelmatig aan een audit onderworpen. Zodat we er zeker van zijn dat zij de juiste procedures volgen. Zoals in zoveel zaken moet je kunnen vaststellen hoe het er binnen je organisatie precies voor staat, en audits kunnen daarin helpen.
Al deze punten hebben één ding gemeen: mensen. De veiligheid binnen een rekencentrum wordt door mensen uitgevoerd, door mensen onderwezen, door mensen gedocumenteerd en door mensen gecommuniceerd. Maximalisatie van veiligheid komt dus echt vanuit de mensen, en niet vanuit een boek, regelgeving of een apparaat. Veiligheid is daarom geen eenmalige prestatie, maar een blijvende mentaliteit.
Het is ietwat het opentrappen van een open deur. Issue vooraf dient altijd inschatting te zijn. Inschatting wat men minimaal nodig heeft om …
BHV
Een eis is tegenwoordig ook dat personeel gewoon weet welke regels er zijn en hoe met die regels om te gaan. Toegegeven, dat werkt bij een datacenter doorgaans net wat strikter dan in een gewoon gebouw. Simulatie maakt daar gewoon een standaard onderdeel uit van de processen.
Tenminste, zo zou dat moeten zijn natuurlijk.
Ehm… datacenters groeien. Interessante ontwikkeling met op de achtergrond de ontwikkeling van Cloud-diensten.
Ik mis de brandweerman in het verhaal en verder ben ik het eens met wat NumoQuest zegt.