De categorie ‘Het effectiefst inzetten van ICT’ is dit jaar nieuw in het imago-onderzoek van de Computable 100. We spraken met Jack van Driel, die zich bij IBM bezighoudt met technologie strategie, over de infrastructuur die het bedrijf de buitenwereld en zijn eigen medewerkers aanbiedt: het ‘value net’.
IBM heeft tweeënhalf jaar geleden zijn ‘value net’ een flinke impuls gegeven. Inmiddels zijn zowel alle leveranciers als klanten daarop aangesloten. Bij elkaar gaat het dan om meer dan 70.000 partners. Alle interactie met hen verloopt elektronisch. “Er komen geen papieren facturen, opdrachtbonnen en dergelijke meer aan te pas.” Belangrijkste opbrengst daarvan is volgens Van Driel de dynamiek die zo in de supply chain wordt gebracht.
“De uitdaging is om zowel kleine partners, waar je misschien maar één keer zaken mee doet, als hele grote, waarmee je dagelijks duizenden transacties uitwisselt, op hetzelfde systeem aan te sluiten. Als de handtekening onder het contract is gezet, dan willen we eigenlijk de volgende dag de verbinding al in de lucht hebben.”
Uit handen
Eindgebruikers die bijvoorbeeld zelf hun pc’s en laptops uitzoeken op het intranet van hun bedrijf doen dat feitelijk via de IBM systemen in Schotland. “Zo nemen wij de hele workflow uit handen van de klant. Hij hoeft alleen nog maar zijn goedkeuring te geven.” Voor kleine partners is het volgens Van Driel wel even wennen geweest. Waar men voorheen een fax met een opdrachtbevestiging stuurde, logt men nu in op het online systeem en voert daar de gegevens in.
“Voor kleine partijen was het vroeger heel moeilijk om met grote bedrijven als IBM zaken te doen. Je kunt ze wel een verbinding met je edi-systeem aanbieden, maar bedrijven met minder dan vier-, vijfhonderd medewerkers hebben die technologie simpelweg niet in huis. Daarom is de introductie van het ‘value net’ juist voor kleine bedrijven een enorme sprong vooruit geweest.”
Community
De werknemers van IBM zelf maken gebruik van de On Demand Workplace. Dit portaal bevat alle hulpmiddelen en informatie die nodig is om hun werk te kunnen doen. Onderdeel daarvan is bijvoorbeeld de Sametime tool waarin presentielijsten, instant messaging en collaboration worden geïntegreerd met mail en de agenda. Sinds dit jaar kan die desktop helemaal worden aangepast aan de persoonlijke voorkeuren, zodat in één oogopslag alle relevante informatie voor die dag beschikbaar is.
Een andere veelgebruikte tool is die voor community messaging. “Iedereen binnen IBM kan een community beginnen, zowel zakelijk als privé. Die kun je gebruiken om vragen te stellen, die elk maar een paar seconden zichtbaar zijn op het scherm van degenen die bij die community zijn aangesloten. Omdat het wereldwijde aantal gebruikers zo groot is, is er altijd wel iemand die reageert.” Daarnaast kunnen polls worden georganiseerd. “Daarmee kun je de opinie vragen van een heleboel mensen, bijvoorbeeld als je wilt weten wat de behoefte aan een bepaalde technologie is.”
Hoewel IBM wereldwijd een vaste set tools voor al zijn medewerkers beschikbaar stelt, mogen die tegenwoordig wel zelf kiezen of ze die op Windows of op Linux willen gebruiken. Op die manier kunnen ze ook hun eigen software daar nog naast zetten. “Voor een developer bij de software groep is het logisch dat het mogelijk is om het systeem waar hij voor programmeert ook zelf dagelijks te gebruiken.”< BR>