Daimler Chrysler gebruikt webportalen en pda’s om de communicatie in het concern te verbeteren. Het uiteindelijke doel: een versterking van de positie van het bedrijf. Dat liet it-directeur Sue Unger op het Cebit-congres ICT World Forum 2004 zien.
|
Zij stelt dat een robuuste infrastructuur alleen eigenlijk niet voldoende is. “Het gaat er om de informatiestromen dusdanig in te richten dat je er als bedrijf voordeel uit kunt halen.” In de ict-strategie van de autofabrikant is gekozen om voor vier hoofdactiviteiten nieuwe communicatietoepassingen te bouwen. Via het e-Engineering Portal krijgen ingenieurs wereldwijd en 24 uur per dag toegang tot de productieontwikkelsystemen, waaraan leveranciers actuele informatie toevoegen. Unger meldt dat het besloten portaal zo’n twintigduizend gebruikers bedient, waaronder ook ontwerpers van onderdeel Mitsubishi, en dagelijks zo’n vijfduizend logins verwerkt.
Daimler Chrysler in cijfers Wereldwijd 362.000 werknemers 104 fabrieken in 37 landen 13.000 verkoopkantoren in 200 landen 240.000 interne gebruikers 150.000 pc’s 63.000 pda’s 14.000 leveranciers Dagelijks gebruik 110 videoconferenties 1 miljoen telefoongesprekken 2 miljoen interne e-mails 400.000 internet-e-mails 96 miljoen hits op websites 4 miljoen hits op intranetsites Bron: Daimler Chrysler |
De chief information officer noemt als laatste toepassing de intranetsite voor het personeel. Medewerkers vinden er allerhande bedrijfsinformatie en kunnen er, mits bevoegd, hun zakenreizen regelen of een auto kopen. In eerste instantie is een proefproject opgezet voor de medewerkers in Europa, maar Unger verwacht dat de uitrol naar andere continenten vrij snel zal plaatsvinden. Zij benadrukt dat bij het inrichten van webportalen drie aspecten van belang zijn. “Bepaal van te voren duidelijk welke informatie op een site moet komen, houd de navigatie simpel en zorg voor een naadloze integratie met de andere ict-systemen.”
Rfid, nano, SCO en Covisint
Hoewel Unger de praktische kant van ict benadrukt, staat dat een blik op innovatie niet in de weg. Nu al zet Daimler Chrysler rfid-toepassingen in in productieprocessen. Naarmate de prijzen dalen en de betrouwbaarheid van de identificatiechips toeneemt, voorziet zij een groei in het gebruik ervan. “Bijvoorbeeld voor het opsporen van rekken met onderdelen, zoals bumpers. Zo’n rek raakt wel eens zoek.” De it-topvrouw zegt ook veel te verwachten van nanotechnologie. Niet alleen op hardwaregebied (door de forse verhoging van de processorsnelheid en opslagcapaciteit), maar ook bij applicaties, zoals een verbetering van verf- en schoonmaaktechnieken.
Tijdens haar presentatie vertelde Unger dat haar bedrijf niet stopt met Linux nu het door SCO is aangeklaagd, omdat het niet reageerde op een verzoek ermee te stoppen wegens oneigenlijk gebruik. “Open broncode-toepassingen zien wij als veelbelovende middelen om kosten omlaag te brengen. Wij hebben onze Linux-licentie geregeld via AT&T Information Systems. Daar doen wij zaken mee, niet met SCO. Laat de rechtbank er maar een uitspraak over doen.”
Voorts meldde zij dat de bemoeienis met de elektronische marktplaats Covisint definitief voorbij is, nadat het consortium van autofabrikanten, waartoe Daimler Chrysler ook behoorde, de zaak als aandeelhouder vorige maand verkocht aan Compuware. “Het runnen van een ict-bedrijf behoort niet tot de kerntaken van een autobedrijf. Wel zullen via een samenwerkingsovereenkomst de berichtendienst en de inkoopdienst voor auto-onderdelen blijven afnemen.”< BR>