Voor Wilbert Kieboom, topman bij Atos Origin, is de fles nooit halfleeg, maar altijd halfvol. Deze rasoptimist gelooft in een goed 2004 en voorspelt een nieuwe hausse. Hij voegt de daad bij het woord en zoekt in Nederland vijfhonderd nieuwe collega’s.
Atos Origin (47.000 medewerkers, omzet drie miljard euro) begint een wervingscampagne voor 500 nieuwe medewerkers. Die moeten zowel kunnen adviseren over bedrijfsprocessen als verstand hebben van systeemintegratie. “De overname van Schlumberger Sema leverde in Nederland slechts een dertigtal nieuwe medewerkers op”, zegt Wilbert Kieboom, directielid Atos Origin en bestuurder van de Nederlandse vestiging. “Dat is te weinig om aan de toenemende behoefte aan nieuw personeel te voldoen.” Het automatiseringsconcern – in Nederland actief met negenduizend man en een omzet van circa 600 miljoen euro – zoekt bijvoorbeeld specialisten op het terrein van beveiliging, relatiebeheer, kennismanagement en inkoopprocessen.
Hoewel de nadruk in de campagne op “jonge mensen met een zwaarder kaliber” ligt, beweert Kieboom de oudere ict-er niet uit te sluiten. “Iedereen die de juiste kennis en kunde in huis heeft, kan reageren op advertenties. Alleen zullen zij die in de hoogtijdagen een riant salaris bedongen, met minder genoegen moeten nemen.”
Profetie
Volgens de Nederlandse directeur is er een opgaande lijn zichtbaar in de ict-markt. “Dat riep ik vorig jaar ook al, maar toen vroegen mensen zich af of ‘die Kieboom gek geworden was’. Inmiddels geven onderzoeksbureaus als Gartner en IDC voor de komende jaren groeipercentages van 4 tot 10 procent af.” Hij erkent dat grote bedrijven nog steeds bezuinigen op hun ict-kosten en snijden in het aantal leveranciers waarmee ze zaken doen. “Maar de topmanagers met visie investeren nu wél in de vernieuwing van hun ict-infrastructuur. Die maken zich klaar voor ontwikkelingen als draadloze communicatie en rfid. Die genereren nieuwe datastromen die verwerkt, beheerd en geëxploiteerd moeten worden. Daardoor stijgt de vraag naar ict-oplossingen.” In zijn ogen lopen de financiële wereld, de detailhandel en de levensmiddelenbranche voorop.
Kieboom constateert bovendien dat de pijplijn voor uitbestedingsorders tjokvol blijft zitten. Hij profeteert een nieuwe hausse voor de ict-industrie, maar dan zonder de hype. “De tijd rond 2000 dat mensen al werden aangenomen wanneer ze het woord ‘ict’ konden spellen is gelukkig voorbij.”
In die nieuwe hausse is er voor grote nationale automatiseerders geen plek meer aan de bovenkant van de markt, voorziet de Nederlandse topman. Omvang en internationale aanwezigheid tellen: in de dans om de allergrootste ict-projecten spelen altijd dezelfde partijen mee. “Wij kunnen via onze eigen Europese organisatie alles afdekken: het adviseren, bouwen en beheren van ict-oplossingen die we ook nog bij andere klanten kunnen inzetten.” Hij verwacht een verdere consolidatie van ict-dienstverleners. “Kleinere automatiseerders hebben alleen bestaansrecht wanneer ze zich richten op een niche-markt.”< BR>