Het mkb is zich onvoldoende bewust van het belang van ‘return on investment’ op bedrijfsresultaten. De terugverdientijd van it-investeringen wordt nog steeds niet doorberekend.
IBM Business Consulting Services en Peoplesoft hebben onderzoek laten uitvoeren naar de manier waarop het midden- en kleinbedrijf het rendement op haar it-investeringen berekent. De meeste ondernemingen realiseren zicht onvoldoende wat de impact van terugverdientijd (ROI) van hun investeringen op de totale bedrijfsresultaten is.
Uit het door B2B Strat Partners uitgevoerde onderzoek blijkt dat 63 procent van de ondervraagde bedrijven geen roi berekent voor de it-investeringen. Bedrijven met een plm (product lifecycle management) applicatie commercialiseren 50 procent meer nieuwe producten dan bedrijven zonder zo’n applicatie.
Verder blijkt dat de helft van de it-systemen niet is geïntegreerd. Bedrijven stellen de integratie uit angst voor het verlies van de flexibiliteit uit en omdat de technische integratie tussen de verschillende systemen niet eenvoudig is. Tevens spelen de hoge kosten die opwaarderingen en standaardisatie met zich meebrengen een grote rol.
80 procent van de bedrijven gebruikt een erp en/of een warehouse managing system, maar bij slechts 40 procent zijn deze applicaties geïntegreerd in andere beheerssystemen. Eén op de drie bedrijven heeft geen crm-applicatie en 70 procent heeft een HRM systeem.
Bij de helft van de ondervraagden is het gebruik echter beperkt tot het beloningssysteem. Bedrijfsanalyse gebeurt in één op de drie bedrijven op basis van zelf ontwikkelde speadsheets waarbij de analysedata uit verschillende databanken wordt verzameld.
"In het verleden hebben Big Bang implementaties niet altijd de beoogde resultaten gebracht. Hierdoor hebben bedrijven de indruk dat het berekenen van terugverdieneffecten voor it-investeringen geen zin heeft. Nochtans kan voor deelimplementaties wel degelijk een specifiek terugverdieneffect vooropgesteld en gemeten worden, mits de it implementaties in fasen afwerkt", aldus Roland Bemelmans, partner bij IBM Business Consulting Services.
"Bedrijven benutten de mogelijkheden die er vandaag de dag zijn zeker niet optimaal om tot de nodige verbetering van efficiëntie van bedrijfsprocessen, innovatie en groei te realiseren. Voor systemen als supply chain management, product lifecycle management, erp, crm en business intelligence is integratie een sleutel tot het verbeteren van de efficiëntie. Wil je onderscheidt maken in deze concurrerende markt zul je hier als bedrijf heel snel op moeten schakelen", stelt Koen Rakers, marketing directeur Benelux bij Peoplesoft.
Geachte mensen van IBM, Peoplesoft en mensen van dergelijke bedrijven,
Het is afgelopen met dreigende uitspraken als:
“Wil je onderscheidt maken in deze concurrerende markt zul je hier als bedrijf heel snel op moeten schakelen.”
Ik denk niet dat jullie je nog wel bewust zijn, maar MKB-bedrijven weten precies wat ze nodig hebben. Ze kunnen zich de weelde van falende en lang durende projecten niet veroorloven. Het gaat om de overleving en niet experimenteren met nieuwe applicaties. Laat me het duidelijk maken… een terugverdientijd van meer dan anderhalf jaar is veel te lang.
En graag een onderzoek naar het percentage van erp, crm, enz. projecten bij MKB die een aanvaarbare terugverdientijd hebben!!!
Veel MKB-bedrijven – die doorgaans langer meegaan dan vele ICT-firma’s – hebben de laatste jaren veel ICT-beloftes als zeepbellen uiteen zien spatten. Deze beloften worden doorgaans flitsend aangeprezen met een overmaat aan volslagen misplaatst “business”-engels. (Luister bijvoorbeeld eens naar die Yacht-reclames op de radio).
Is het nu echt zo vreemd, dat men zich in het MKB niet meer met alle laatste rages op laat jutten?
“MKB heeft weinig oog voor rendement van IT” ??
–
MKB is zich hééél bewust van het overleven in een slechte economie,
en daarmee moeten wazige business-activiteiten, zoals IT, daarmee het “onderspit delven”…
Is dat zo raar ??
Vind ik niet!
Ik vind dat héél slim gespeeld.
Uiteraard kan IT een manier zijn om de efficiency te verbeteren. Helaas blijkt maar al te vaak dat door beheerskosten, licenties en onderhoudscontracten, gelieerd aan de absurde tarieven in deze branche, het terugverdienen wordt gereduceerd naar een oase in de Sahara. Het zal best kunnen, is echter niet voor iedereen weggelegd. Daarnaast is de incompetentie van vele aanbieders en/of ondoorzichtigheid van de materie voor gemiddeld management doorslaggevend voor al de niet-succesverhalen. Jammergenoeg zit de markt hier vol mee.