Het imago van de ict-branche daalt, vooral onder ict’ers en ict-studenten. De branche krijgt van hen nog maar een 6-plus. Vorig jaar kreeg de sector een 7-min.
|
De twee groepen vinden het branche-imago slecht en verwachten dat het arbeidsklimaat verslechterd. De helft van de ict’ers overweegt de branche te verlaten; vorig jaar overwoog dat 42 procent. Ict oefent ook minder aantrekkingskracht uit op studenten, aldus Blauw Research. "Waar vorig jaar nog driekwart van de ict-studenten na hun studie iets met ict wilde gaan doen, wil nu slechts de helft dit. Desondanks overweegt net als vorig jaar 60 procent van de ict-studenten een ict-functie." De projectmanagers zijn nog het meest positief over de sector: ze geven hun branche een 6,6 (vorig jaar een 6,8).
Visie versterkt imago
Het zijn conclusies uit een onderzoek onder 1071 ict-managers, 1077 ict’ers, 418 ict-studenten en 461 consumenten. Het onderzoek is begin dit jaar uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research. De resultaten werden vorige week donderdag in Maarssen gepresenteerd bij de jaarvergadering van een aantal ict-branchorganisaties onder de vleugels van Nederland-ICT.
De onderzoekers doen ook aanbevelingen om het imago op te vijzelen. Zinnigst vinden ze het communiceren van gebeurtenissen die bewijzen dat de ict ‘visie en leiderschap’ heeft en goede ‘financiële prestaties’ levert. De sector loopt daarnaast een risico geassocieerd te worden met negatieve sentimenten zoals het verlies van privacy en milieuvervuiling.
Vele schuldigen
De ongeveer zestig aanwezige vertegenwoordigers van ict-bedrijven en hun verschillende brancheorganisaties wezen afgelopen donderdag vele schuldigen aan voor het slechte imago. Nederland-ICT-voorzitter Henk Broeders wees onder meer naar de Nasdaq, de beurs die beschouwd wordt als ict-graadmeter. Op die toplijst staan volgens hem veel bedrijven die slechts handel-drijven via internet. Het imago heeft ook te leiden onder slechte bedrijfsvoering: "Met alle respect voor het ondernemerschap: je hoefde maar een bord in de tuin te zetten ‘Cobol-programmeur, goed in het opsporen van de millennium-bug’ en je had al snel een softwarehuis."
Volgens Ton aan de Stegge, voorzitter van de Telecom-branchevereniging, heeft de telecom-sector nog steeds een grote behoefte aan investeringen. "Daarvoor zijn hypes nodig. Dat je met een telefoontje een foto kan maken en versturen, dat kan toch niet ‘je van het zijn’? Het is net als met de snel verouderende pc’s. Daar moeten we beter mee omgaan." Een KPN-vertegenwoordiger: "We moeten meer investeren in klanttevredenheid. Dat verdien je altijd terug."
Innovatieplatform zit dwars
Bij de presentatie van het imago-onderzoek bleek dat het de ict-brancheorganisatie nog steeds dwarszit dat ze niet beter zijn vertegenwoordigd in het Innovatieplatform van premier Balkenende. "Innovatie wordt gelijkgesteld aan meer kennis van universiteiten, niet aan slimmere toepassingen", stelt Broeders. Ook Eric Annema, voorzitter van de branchevereniging voor de kantoortechnologiebedrijven Vifkantec, ziet niet veel heil in het Innovatieplatform: "Als sector zijn we daar niet juist in vertegenwoordigd. Het platform is heel belangrijk, maar ik vrees dat het verwordt tot een ambtelijk debat."< BR>