Nu de automatiseerders flink zijn afgeslankt, komen de it-afdelingen aan de beurt. Steeds meer multinationals snijden in hun it-divisies, voeren een centralisatiebeleid en investeren alleen nog in bewezen zaken.
Bij Stork loopt een inkoopprogramma dat aanzienlijke besparingen moet opleveren. Daarbij wil het technologieconcern op it-gebied de totale eigendomskosten (tco, total cost of ownership) drastisch verlagen. Een van de manieren is de invoer van standaardhardware en uniforme werkplekken. In dit licht sloot Stork onlangs een driejarig contract met IBM voor kantoorautomatisering, waarbij de automatiseerder 6600 werkplekken via de centrale inkoopafdeling inricht met nieuwe desktops, notebooks, werkstations en servers, en onderhoudsdiensten verleent. Daarnaast loopt een aanbesteding voor het leveren van standaard software in een Microsoft-omgeving.
‘Geen gekke dingen’
Volgens Dick Kors, woordvoerder van Stork, wil zijn bedrijf af van de vele lokale netwerkomgevingen en bijbehorende gedecentraliseerde verantwoordelijkheden. "Die zijn ontstaan door de diverse acquisities in de loop van de tijd. Het overzicht raakte zoek, het beheer werd te duur en de licentiekosten waren te hoog. Voor it-leveranciers was het ook lastig werken, want die moesten veertig loketten langs." Kors wijst er op dat de recentralisatie wel anders is ingevuld dan in vroegere tijden. "Het is niet zo dat alles nu weer van bovenaf wordt opgelegd. In het centrale it-contract met IBM zijn ook de eisen en wensen van de verschillende afdelingen en divisies verwerkt." Tekenend voor de nieuwe koers is de benoeming van een nieuwe it-directeur, André Haket, op het hoofdkwartier. "Die hebben we in jaren niet gehad."
Op dit moment doet Stork "even geen gekke dingen meer met it", vervolgt hij. "We volgen de standaarden en bewezen technologie. We doen voorlopig ook geen moeilijke integratietrajecten meer. Bij ons draaien twee grote erp-systemen. Die blijven naast elkaar bestaan."
Efficiënter en goedkoper
Het rijtje grote bedrijven die de eigen it-organisatie centraliseren en verkleinen, wordt van lieverlee groter. In dit soort gevallen zijn er altijd voorlopers. ING – met in Europa een it-budget van drie miljard euro – stapte twee jaar geleden af van de gefragmenteerde automatiseringsstructuur die was ontstaan na verscheidene overnames. Onder de noemer ‘Operatie Centralisatie’, die tot eind 2005 loopt en efficiëntie- en kostenvoordelen moet opleveren, consolideert het bank- en verzekeringsconcern rekencentra en saneert het zwaar in zijn systemen, onder andere door het opzetten van shared service centers met gezamenlijke backoffices voor gelijksoortige activiteiten, zoals levensverzekeringen, hypotheken, effectentransacties en internationale betalingen. Uiteindelijk worden de ruim veertig backoffices en 350 systemen teruggebracht tot een standaard it-omgeving met circa vijftig applicaties.
Management Summary
|
Spaghettimix
Andere multinationals gaan nog een stap verder en halen naast een centralisatiebeleid de kaasschaaf over de it-divisie. Recent kondigden Ahold/Albert Heijn en KLM reorganisaties aan waarbij ook eigen automatiseerders het veld moeten ruimen. Het supermarktconcern wil zich beperken tot ondersteuning in huis van zijn belangrijkste systemen en praat met Atos Origin over het overnemen van minder essentiële ontwikkelactiviteiten. Tevens wil het de internationale ict-activiteiten bundelen in een centrale organisatie. KLM denkt al een tijd na over een uniformere ict-infrastructuur, in plaats van de spaghettimix van platformen, legacysystemen en netwerken Bovendien moet het bedrijf op de uitgaven bezuinigen en wil het zijn ict-budget van driehonderd miljoen euro (5 procent van de omzet) met 5 tot 10 procent verlagen. De luchtvaartmaatschappij heeft inmiddels de werkplekdiensten uitbesteed aan IBM en Fujitsu, ziet in KPN de enige netwerkbeheerder en schrapt daarbovenop nog eens honderden banen.
Een rigoureuzer middel is het verkopen van de gehele automatiseringsafdeling. Nederlandse multinationals grijpen nog niet vaak naar dit instrument. Het sprekendste voorbeeld van de laatste tijd is het contract tussen ABN Amro en EDS, waarbij de gehele it-ondersteuning van de divisie ‘grootzakelijk verkeer’ met tweeduizend medewerkers in handen is gekomen van de Texaanse automatiseerder.
Vervangingsmarkt
Wordt er dan helemaal niet meer geïnvesteerd? Jawel, datzelfde KLM werkt samen met Accenture aan de vernieuwing van zijn internet- en intranetsystemen. Bedrijven als ABN Amro, Shell en Akzo Nobel hebben grote SAP-implementaties aangekondigd. Alles staat echter in het teken van standaardisatietrajecten en of het willen verkrijgen van transparantie in de kosten.
Volgens Wilbert Kieboom, directeur van it-dienstverlener Atos Origin Nederland, past dit plaatje in de discussies die momenteel in de bestuurskamers van grote bedrijven worden gevoerd. "Aan de ene kant letten directies scherp op de kosten, willen ze een lagere tco en zoeken ze naar manieren om de it-afdeling anders in te richten. Aan de andere kant beseffen ze dat ze wel moeten investeren in bijvoorbeeld uitbesteding of standaardisatietrajecten om de beoogde tco-doelstellingen te halen."
Hij voegt er hoopvol aan toe dat een hernieuwde groei van de vervangingsmarkt in aantocht is. "De afgelopen jaren hebben bedrijven de investeringen in infrastructuren bevroren na de vele millennium- en eurobestedingen. Zo langzamerhand komt het moment dat er weer geld vrijgemaakt moet worden voor vernieuwing. Een verouderde infrastructuur brengt extra onderhoudskosten en een continuïteitsrisico met zich mee. Dat willen bestuurders zeker voorkomen."< BR>