Van de Europese bedrijven past 90 procent geen volwaardig beheer van de bedrijfsprestaties toe, concludeert marktonderzoeker IDC. Om bedrijfsprestaties te meten worden vaak deeltoepassingen gebruikt, maar die blijken niet bij te dragen aan verbetering van de resultaten.
Bij 49 procent van de ondervraagde organisaties wordt informatie nog handmatig ingevoerd. Bij 45 procent communiceren verschillende afdelingen nog via papier. Bedrijven in de Benelux doen het beter dan de rest van Europa. In Nederland en België (Luxemburg is in het onderzoek buiten beschouwing gelaten) maakt 100 procent van de bank- en verzekeringssector gebruik van beheermiddelen voor het bedrijfsresultaat. Op Europees niveau is dit 84 procent. Ook de administratieve sector (83 procent) en de industrie (91 procent) lopen voor op Europa (respectievelijk 80 en 81 procent). Alleen de dienstensector (73 procent) loopt 3 procent achter op de rest van Europa.
Gekeken naar afdelingen binnen een bedrijf is het opvallend dat op Europees niveau de verkoopafdelingen met 90 procent ruim voorlopen op de Benelux (67 procent). In de rest van de afdelingen (it, toevoer, personeel, financiën, marketing) bij Europese bedrijven gebruikt ongeveer de helft beheermiddelen. In Nederland en België zijn de personeels- en de marketingafdelingen uitschieters met 100 procent, waarna de financiële afdelingen (91 procent) en de toevoerketens (89 procent) volgen. De it-afdelingen komen uit op 73 procent.
IDC voerde het onderzoek uit in opdracht van Business Objects, dat software levert voor het beheer van bedrijfsprestaties. Volgens het onderzoek blijken bedrijven wel het belang in te zien van een goed beheer, maar slechts 6 procent van de respondenten gebruikt daar een volwaardig systeem voor.
Bij het beheer van bedrijfsprestaties gaat het om een brede aanpak, die methodologie, metrieken, processen en technieken combineert. Volgens Business Objects moeten organisaties minimaal vijftien metrieken formuleren en moeten de prestaties in minimaal drie afdelingen worden gemeten. Daarnaast moeten afdelingen informatie uitwisselen en moeten metrieken zowel verkoop-, marketing-, financiële- én werknemersinformatie bevatten. In slechts 6 procent van de ondervraagde bedrijven was daar sprake van.
In de Benelux wordt in 42 procent van de vijftig ondervraagde bedrijven data nog manueel ingevoerd; iets beter dan de 49 procent in heel Europa. In 30 procent van de gevallen gebruikt een onderneming kpi- (key performance indicator) of erp-software voor het meten van de bedrijfsprestaties.< BR>