Microsoft heeft een schikking getroffen in de Passport-privacyzaak, en zal een nieuw beveiligingsprogramma schrijven dat elke twee jaar door een onafhankelijke instantie wordt gecontroleerd.
Verder heeft Microsoft de Federal Trade Commission (FTC) beloofd dat het de veiligheid van Passport niet zal overdrijven in reclamecampagnes. Eén van de klachten van de FTC was namelijk dat Microsoft ten onrechte heeft geroepen dat internetaankopen die worden gedaan met de ‘Passport Wallet’ veiliger zouden zijn dan aankopen die op dezelfde site worden gedaan zónder zo’n Microsoft-portemonnee.
Onder aanvoering van het Electronic Privacy Information Center (Epic) hadden verschillende belangengroepen geklaagd bij de FTC. De Passportdienst van Microsoft slaat de wachtwoorden en creditcardnummers van gebruikers op op Microsoft-computers, om zo het winkelen op het web ‘gemakkelijker’ te maken. De Epic noemt dit echter een ernstige inbreuk op de privacy.
De FTC en Microsoft zijn nu overeengekomen dat laatstgenoemde zorgt voor een nieuw beveiligingsprogramma, dat om de twee jaar uitgebreid zal worden getest door een onafhankelijke instantie. Dat zou de privacy van de Passportgebruikers voldoende moeten waarborgen.