Voor ICL is het erop of eronder. Nu de beursgang van de baan is, staat alles in het teken van de omschakeling naar een dienstenbedrijf. Blijft succes uit, dan zal moederbedrijf Fujitsu niet dralen om haar dochter op te splitsen of in huis op te nemen.
Naarmate aansprekende resultaten steeds maar uitbleven, viel vorige week het doek voor de beursplannen van ceo Keith Todd. De door een millenniumflauwte aangetaste IT-markt in combinatie met de matige financiële prestaties noopten moedermaatschappij Fujitsu ertoe de beursgang voor onbepaalde tijd uit te stellen. Todd, die in 1998 aankondigde dat ICL in mei 2000 weer op de beurs in Londen zou staan, trok zijn conclusies en vertrok.
Frank Boekel, directeur ICL Nederland, is eigenlijk wel opgelucht over het uitstel, dat hoogstwaarschijnlijk ook afstel betekent. Hij zag toch tegen een beursgang op. "Hiervoor moet een bedrijf een aantal kwartalen achter elkaar solide resultaten laten zien, zodat het voldoende vertrouwen uitstraalt. We moeten eerlijk vaststellen dat dit niet gelukt is."
E-services
Nu het beursplan van tafel is, kan ICL weer alle zeilen bijzetten om de kanteling van het bedrijf succesvol uit te voeren. Het bedrijf bevindt zich nog in een transformatie van hardwareleverancier naar dienstverlener. Bepaalde elementen lopen daarbij naar wens, zoals het opzetten van diensten voor elektronische handel, desktop-uitbesteding en het verder uitbouwen van de technische kennis (applicatie-ontwikkeling, systeemintegratie). Uiteindelijk moeten alle activiteiten in het teken staan van elektronische handel. "ICL moet uitgroeien tot een e-services-bedrijf", aldus Boekel. De directeur Nederland noemt als voorbeeld dat zijn bedrijf webhosting uitvoert voor KPN. Daarnaast beheert het bijvoorbeeld op de Europese helpdesk in Maarssen grote Microsoft Exchange-mailservers van bedrijven en Internetaanbieders. ICL wil ook Internet-datacenters gaan inrichten.
Het grote probleem is echter dat het bedrijf voor een deel nog afhankelijk is van traditionele productactiviteiten, waar minder vraag naar is en waar bijna geen marge meer op zit. Boekel: "Het doel is om deze activiteiten in een e-business-serviceovereenkomst te gieten. Dan gaat het bijvoorbeeld niet alleen meer om het verkopen en installeren van een computer, maar ook om het regelen van een netwerkaansluiting en het verlenen van onderhoud en helpdesk-ondersteuning."
Volgens Boekel zal de organisatie hier verder op worden aangepast. Hij verwacht niet dat er ontslagen zullen vallen. Op dit moment werken er in Nederland 880 mensen bij ICL (wereldwijd: 21.000 medewerkers in veertig landen).
Afgerekend
Analisten noemden de op handen zijnde beursgang bijzonder, omdat het niet vaak voorkomt dat een groot bedrijf met een internationale klantenkring een notering aanvraagt. Nu het moederbedrijf Fujitsu een streep door de plannen heeft gezet, verwachten ze dat ICL in korte tijd moet bewijzen wel structureel winstgevend te kunnen zijn. Lukt dat niet, dan wordt ICL opgesplitst en eventueel in delen verkocht of in zijn geheel opgenomen in de Fujitsu-organisatie. Daarbij zou dan de merknaam ICL verdwijnen om een breuk met het verleden definitief te maken, zo luidt hun voorspelling.
In 1990 nam Fujitsu het in moeilijkheden verkerende ICL – een van de oudste automatiseringsbedrijven ter wereld – bijna in zijn geheel over (eind 1998 verwierf het alle aandelen). Het computerbedrijf besloot in 1996 onder druk van het Japanse conglomeraat het roer drastisch om te gooien. Onder leiding van de nieuwe topman Keith Todd, die de naar British Telecommunications overgestapte Sir Peter Bonfield opvolgde, werd de computerfabricage afgestoten en het dienstenbedrijf verder uitgebouwd. Uiteindelijk is Todd toch afgerekend op de matige prestaties: een bedrijf dat in het afgelopen boekjaar een omzet van 2,8 miljard pond realiseert, maar nauwelijks winst maakt (78,5 miljoen pond, en dat vooral vanwege verkoop van bezittingen), doet het ergens niet goed.