Yahoo mag dan nog altijd het grootste aantal surfers naar zijn portal lokken, veilingsite eBay loopt ver voor met het vasthouden van plankzeilende internetters.
Nielsen, het door VNU aangekochte media-onderzoeksbureau dat nu ook het Internet-verkeer in beeld gaat brengen, maakte gisteren via dochter Netratings bekend dat meer dan de helft van de internetters in de wereld in juni langs ging bij Yahoo en daar in totaal een uur doorbracht. De 9 procent van de internetters die naar eBay ging, bracht daar echter gemiddeld bijna zeven kwartier door. Behalve veilen blijkt ook gokken een prima manier om mensen naar een site te lokken. De Amerikaanse site Iwon.com, die onder meer sweepstakes organiseert, kwam direct na eBay op de tweede plaats wat betreft het vasthouden van bezoek.
Nielsen is in de VS het gezaghebbendste bureau voor het meten van de mediavoorkeuren van consumenten. Radio en televisie zijn in de VS vrijwel geheel op commerciële basis geschoeid, en de kijk- en luistercijfers bepalen onder meer de advertentietarieven en daarmee de belangrijkste bron van inkomsten voor deze stations. De opkomst van Internet zorgt voor toenemende belangstelling van adverteerders voor het nieuwe medium. Dat maakt het meten van de hoeveelheid bezoekers en het aantal doorgebrachte uren interessant.
Perfect is de eerste meting die Nielsen Netratings gisteren presenteerde overigens nog niet. Het bedrijf volgt momenteel nauwkeurig het surfgedrag van 100.000 huishoudens in de VS, Groot-Brittannië, Australië, Singapore en Japan. De komende maanden moeten er vooral meer Europese landen aan het pakket worden toegevoegd.
Echt verrassend waren de gisteren gepresenteerde cijfers niet. Na Yahoo komen op de eerste vijftien plaatsen onder meer AOL, MSN, Microsoft, Lycos, Excite@Home, Altavista, About.com, Time Warner en Amazon. Van de surfers maakt 90 procent gebruik van een of meer zoekmachines. Ongeveer de helft bezoekt entertainmentsites, nieuwssites en shoppingsites, terwijl een op de vijf regelmatig langs gaat bij een sekssite.