Testen van software is sinds het millenniumprobleem een veel belangrijker onderwerp van zorg dan voorheen. Dat zegt Moshe Egert, directeur Europese Operaties van Mercury Interactive (MI), leverancier van diensten en programmatuur voor het testen van software. De trend ligt mede ten grondslag aan de verrassend sterke groei van de omzet.
De kwartaalomzet van Mercury Interactive steeg met 61 procent en de winst in dezelfde periode met 98 procent, vergeleken met hetzelfde kwartaal van 1999. Ruim 80 procent van de jaaromzet van 210 miljoen dollar (1999) is nu nog afkomstig van de verkoop van software testtools. Maar het aandeel van dienstverlening op het terrein van testen en bewaken van software neemt snel toe. "We realiseren ons dat we daarmee onze eigen, traditionele productlijn kannibaliseren. Maar toch doen we dat liever zelf dan het aan een andere overneming over te laten", aldus Egert. Anderhalf jaar na de start neemt deze sector al een kleine 20 procent van de omzet van MI voor zijn rekening.
De gestage verschuiving richting dienstverlening gaat overigens gepaard met een minstens even ingrijpende verandering van het productaanbod, weg van de traditionele legacy– en erp-systemen richting testhulpmiddelen voor websites en sinds deze maand ook WAP-tools. Drijfveer is het groeiend belang dat ondernemingen hebben bij het soepel en snel functioneren van hun websites. "Daar geldt de acht-seconden regel: een websurfer, zo blijkt uit onderzoek, wacht acht seconden op een respons van de site die hij bezoekt. Blijft die uit, dan surft hij naar de site van een concurrent die een vergelijkbare dienst aanbiedt", aldus Egert.
De tools de deur uit
Driekwart van de testsoftware en -diensten die Mercury Interactive verkoopt of verhuurt wordt ingezet in de sector elektronische handel. Client/server software maakt nog maar 10 procent van de omzet uit; de resterende 15 procent is in gebruik om pakket-applicaties te testen. Het testen en bewaken van sites op beschikbaarheid, betrouwbaarheid en prestaties is in de software verregaand geautomatiseerd middels scripting. Een groeiend aantal klanten doet het testen de deur uit en laat de tools ‘hosten’ bij Mercury Interactive.
Om de kwaliteit en snelheid van een website te testen wordt er scriptgestuurd ‘virtueel’ verkeer op losgelaten vanuit een honderdtal POP’s (points-of-presence) over de hele wereld, in sommige landen bij verschillen serviceproviders tegelijk. Per seconde laat de MI-software maximaal 50.000 testgegevens per seconde op de website los. Ter vergelijking: de Euro 2000-site is volgens Mercury met tien servers berekend op 150 miljoen hits per dag, 10.000 tot 15.000 contactmomenten per seconde. Op vergelijkbare wijze is het sinds kort mogelijk ook WAP-verkeer vanaf GSM-telefoons softwarematig te simuleren.
Eenderde van de omzet behaalt MI in Europa; de helft van de verkoop komt via direct sales tot stand, de andere helft via alternatieve kanalen. Het bedrijf heeft 1100 personeelsleden, waarvan 350 in Israël. Driehonderd daarvan zijn werkzaam bij onderzoek en ontwikkeling.
Op het terrein van testsoftware bokst MI naar eigen zeggen op tegen de concurrentie van Compuware en Rational Software. De monitoringsuite moet het opnemen tegen vergelijkbare producten en diensten van Computer Associates, IBM en BMC. Voor een betrekkelijk kleine onderneming zit het bedrijf nochtans goed in zijn ‘grote’ klanten. De testsoftware van Mercury is onder meer in gebruik bij ABN Amro, Unisys Nederland, Yahoo, American Express, de bagage-afhandeling van KLM, en Ericsson. IBM integreert de testtools in de beheersoftware Tivoli.