Bijna iedere Europese ondernemer weet handig in te spelen op het Europees Kampioenschap 2000 – zo ook de draadloze portalen. Bij elke wijziging van de scorestand ontvangen gebruikers van mobiele telefoons een SMS-bericht.
Directe informatie stuwt de groei van portalen voort, en het EK voetbal is een perfecte kans om deze dienst meer bekendheid te verschaffen. Bijna alle deelnemende landen hebben namelijk een relatief hoog mobiele-telefoon-gehalte.
Terwijl de teams in de voetbalstadions strijden om de titel van Europees Kampioen vechten vier Europese portalen om het leiderschap op de ‘instant messaging’-markt (IM). Marktleider Iobox, afkomstig uit Finland, heeft momenteel meer dan een miljoen leden. Op volgorde gerangschikt naar grootte, volgen het Californische Quios, het Spaanse Myalert en de Zweedse Red Message AB. Deze bedrijven beschikken alle vier over goede ‘senior management’-kwaliteiten en technische expertise, en een redelijke financiële pot. Het vooruitzicht om naar zo’n één miljard mobiele telefoons IM-berichten te kunnen versturen en de breedband connecties verder te ontwikkelen, maakt deze markt zeer aantrekkelijk.
De aangeboden diensten variëren sterk: er zijn onder meer nieuwsberichten, grapjes, herinneringen en vliegticket-aanbiedingen. Red Alert biedt zelfs een ovulatieservice om paren te herinneren aan de beste periode om zich voort te planten. Ironisch genoeg zien de portalen de beperkingen van de eerste WAP-telefoons (Wireless Application Protocol) als een voordeel voor de op SMS gebaseerde diensten. Volgens een woordvoerder van Iobox is de kans groot dat Nokia WAP-telefoons crashen als ze het Web betreden. Zijn bedrijf meent dan ook dat SMS-berichten voor consumenten de betrouwbaarste manier bieden om te reageren op commerciële aanbiedingen.