De Amerikaanse Internet-dienstverlener Razorfish versterkt zijn positie in Nederland met de overname van het Rotterdamse Limage Dangereuse, zoals vnunet 18 mei meldde. Dit ontwerpbureau richt zich op visuele communicatie via Internet.
Het bureau kent Razorfish al langer, omdat ze eerder met elkaar samenwerkten in Internet-projecten voor Nissan en Meespierson. Inclusief de dertien medewerkers van Limage telt de Nederlandse vestiging van Razorfish nu ruim zeventig medewerkers. Hajo Valk, managerbusiness development. "Wij leveren geïntegreerde web-oplossingen aan de zakelijke markt. Bij ons werken strategen, ontwerpers en ontwikkelaars gezamenlijk aan opdrachten." In Nederland richt Razorfish zich op Internet-starters en op traditionele bedrijven die in e-handel stappen. Of na de overname van Limage meer Nederlandse aankopen volgen, weet Valk niet, maar hij sluit het niet uit.
Razorfish behoort tot de nieuwe-generatie Internet-dienstverleners, evenals Icon Medialab, iXL, Viant, Sapient, Proxy Communications, The Idea Factory en Marchfirst. De oprichters van dit soort bedrijven hebben vaak een media- of een marketing-achtergrond. Ze pretenderen meer te maken dan digitale brochures doordat de nadruk in hun oplossingen niet op techniek ligt, maar op de combinatie van strategie, creativiteit en technologie. Razorfish is in 1995 opgericht. Inmiddels werken er zo’n 1700 mensen. Het boekte het eerste kwartaal 2000 64,1 miljoen dollar omzet en 4,4 miljoen winst.
Deze Internet-starters namen een voorsprong op het gebied van Internet-dienstverlening op de traditionele IT-bedrijven. Inmiddels hebben de oudgedienden de achtervolging ingezet. IT-bedrijven en advieskantoren bundelen hun krachten; denk aan de overname van Ernst & Young Consulting door Cap Gemini. Ook proberen ze het gebrek aan creativiteit op te lossen door mediabedrijven op te kopen.
Toch denkt Valk dat Razorfish nog steeds een voorsprong heeft op de traditionele IT-ondernemers. "Wij hebben ervaren, creatieve mensen in dienst die weten hoe ze een zakelijk model voor e-commercie kunnen opzetten en vertalen in een aantrekkelijke interface. Bovendien lopen wij technologisch gebied nog steeds voorop."
De vraag blijft of dergelijke bedrijven de wedloop met de grote IT-concerns kunnen volhouden. Het opzetten van een e-handelsomgeving bij grote ondernemingen staat of valt met de integratie met bestaande toepassingen, zoals erp-pakketten, Oracle-databases en administratieve mainframe-systemen. Daar komen de grote IT-bedrijven en advieskantoren veel beslagener ten ijs. Is er voor Razorfish op termijn alleen een rol als onderaannemer weggelegd? Valk: "Ook wij hebben medewerkers in dienst die e-commercie-oplossingen kunnen aansluiten op legacy-systemen."
Het Newyorkse bedrijf bouwt door overnames gestaag aan een internationaal opererende organisatie. Meer dan 40 procent van de omzet komt uit Europa. Naast Limage kocht het het afgelopen jaar drie Amerikaanse bedrijven – i-Cube (webtechnologie), Lee Hunt Associates (mediaproducten) en TSDesign (webaudits) – en het Zweedse IT-advieskantoor Qb International. Het wil voorts activiteiten in Italië en Japan beginnen.