Novell heeft niet veel tijd meer om het voordeel van zijn directory-diensten (NDS) te benutten. Dit zegt analist Pim Bilderbeek van onderzoeksbureau IDC.
"Het bedrijf moet zich richten op de meest winstgevende nichemarkten." De NDS-leverancier kondigde vorige week op de Brainshare-beurs in Nice zijn nieuwe ‘One Net’-strategie aan die voorziet in de integratie van de toeleveringsketens voor bedrijven.
"Die nieuwe strategie is een goede omschrijving van de algemene richting die de markt op gaat. Integratie van de toeleveringsketen is een belangrijk streven. Maar ‘One Net’ is nog wat te omvangrijk voor één leverancier", oordeelt Bilderbeek. Hij betoogt dat Novell zich meer moet richten op specifieke deelmarkten, zoals het deels al doet met zijn i-Chain-software voor elektronische handel.
Ondertussen neemt de tijdsdruk – die analisten van IDC, Gartner en Butler Group eerder dit jaar al constateerden – gestaag toe. "Het bedrijf is tenslotte al drie jaar bezig met directory-technologie. ‘One Net’ moet dan ook binnen zes maanden zichtbaar resultaat opleveren", meent Bilderbeek.
"En dat is grotendeels afhankelijk van investeerders; zij twijfelen aan de strategische richting van Novell. Aan de klanten ligt het niet, die zijn tevreden", zegt de Nederlandse IDC-analist. Hij meent dat de komende twee kwartalen beslissend zullen zijn in de ogen van Amerikaanse investeerders. Hun Europese tegenhangers hebben volgens hem meer geduld en geven Novell nog wel een jaar de tijd.
De softwareleverancier deed begin deze maand al een waarschuwing uitgaan dat de financiële resultaten voor het tweede kwartaal van 2000 zouden tegenvallen. De cijfers voor die periode zijn deze week bekendgemaakt. Op 2 mei meldde Novell al dat de verwachte omzet zou uitkomen op net iets meer dan 300 miljoen dollar terwijl de winst beperkt zou blijven tot acht dollarcent per aandeel.
In het eerste kwartaal lag de omzet nog op 311 miljoen dollar en de winst op 13 dollarcent per aandeel. Wall Street-analisten hadden voor de tweede periode een winst verwacht van 16 dollarcent per aandeel. Dat lag in hetzelfde kwartaal vorig jaar op 11 dollarcent.
President Eric Schmidt haalde de financiële waarschuwing aan tijdens de Brainshare. Hij wijt de tegenvallende resultaten aan een forse terugval in de verkoop van producten via distributeurs en systeemintegrators en de afgenomen inkomsten uit de licentieverkoop aan grote bedrijven. Schmidt steekt de hand deels in eigen boezem met een verwijzing naar recente problemen in het bestuur en de organisatie.
Schmidt wijt het met name aan de matige marketinginspanning van zijn bedrijf. De topman belooft dat nu aan te pakken door het bedrijf meer te richten op ‘oplossingen’. Bilderbeek bevestigt dit. Hij zegt inderdaad te zien dat Novell zich ontworstelt van zijn imago als leverancier van alleen producten.