– De elektronische commerciële activiteiten tussen bedrijven staan volgens onderzoeksbureau Gartner Group de komende jaren een enorme groei te wachten. In 2004, zo voorspelt Gartner gaat in deze ‘b2b e-commercie’ markt bijna 7,3 biljoen dollar om. Dat is 7 procent van de naar schatting 105 biljoen totale wereldwijde verkooptransacties.
Deze explosie staat in de startblokken en wordt aangewakkerd door vele investeringen, IT-uitgaven en de Internet-euforie, die bij elkaar komen in een groot aantal startende Internet-bedrijven en bestaande ‘brick-and-mortar’ ondernemingen die e-activiteiten ontplooien.
Een belangrijke aanjager in deze ontwikkeling is de elektronische marktplaats. Op deze marktplaats op Internet komen vraag en aanbod uit een bepaalde industrietak of regio bij elkaar. De e-marktplaats neemt in 2004 37 procent van de b2b-markt (business-to-business) voor zijn rekening. Bekend op dit gebied zijn bijvoorbeeld Vertical-Net, Plastics-Net en Commerce One’s Marketsite.net.