Newconomy, een groep van Nederlandse Internet-bedrijven, wil binnen een maand naar de beurs. Oprichter en ceo (chief executive officer) Maurice de Hond hoopt daarmee 75- tot honderd miljoen euro binnen te halen.
Het geld is nodig voor nieuwe overnames en uitbreiding van bestaande belangen. Bovendien moet nog een lening van ABN Amro worden afgelost. Deze was verstrekt voor de overname van een meerderheidsbelang in Internet-aanbieder Wish.
De beursgang vindt plaats in een periode van grote turbulentie op de effectenmarkten. De koersen van Internet-bedrijven bewegen als een jojo op en neer. De Hond zet niet bang te zijn voor een verslechtering van het beursklimaat. De koersontwikkeling van World Online zou een op zichzelf staand geval zijn. Newconomy heeft anders dan World Online gekozen voor de kleinere Nmax, sinds kort Euro.NM geheten. Dit deel van de Amsterdamse effectenbeurs is bedoeld voor jongehigh tech-bedrijven.
Newconomy heeft in amper een jaar tijd belangen opgebouwd in 25 Internet-bedrijven. Tot de grotere participaties behoren die in Wish (56,5 procent) en Neteffect (51 procent). Het aandeel in de populaire zoekmachine Ilse bedraagt 8,5 procent. Verder is geld gestoken in onder meer Macropolis, Bitmagic, Netlinq, Tryllian, Emailco, Pro Active (van De Honds vriendin Liebeth Hop), Puntedu, Newcademy, Pango, Buyonline, Veiling.com (van zoon Mark de Hond) en Smarthaven.
Het hart van Newconomy bestaat uit b2b-diensten (business-to-business). Daarop aansluitend heeft de groep participaties op gebied vanhuman resources, e-commercie en nieuwe technologie. Maurice de Hond benadrukt sterk het netwerk-karakter van zijn onderneming. Alle partners komen eerst binnen in Newconomy Ventures. Als een participatie zich waarmaakt en een dominante marktpositie in zicht komt, kan deze doorschuiven naar Newconomy Powerhouse. Dit is op te vatten als een bevordering. In zo’ geval is extra geld beschikbaar. Amerikaanse groepen als ICG en Cmgi volgen een soortgelijke strategie, aldus De Hond.
De Hond hoopt dit jaar minstens nog 110 miljoen gulden te investeren in nieuwe deelnemingen. Daarnaast zal zo’n 33 miljoen gulden in operationele activiteiten worden gestopt. De marketingcampagne ‘Nieuwe tijden nieuwe kansen’ vergt ook enkele miljoenen guldens. De Raad van Commissarissen bestaat uit Pieter van Hoogstraten (KPN Multimedia), Dimmes Doornhein (ex-topman DDV), Hans Brouwer (ex-topman Amsterdam Exchanges) en Arthur van Hoff (Marimba). ABN Amro brengt het fonds naar de beurs. De beursgang zal bestaan uit een emissie van nieuwe aandelen.