Leen Zevenbergen (ex- directeur Origin Nederland) en Peter van den Heuvel (ex-directeur Roccade Finance) hebben de Europese Internetdienstverlener Escador opgericht. Het is de eerste keer in Nederland dat twee topbestuurders hun baan bij grote IT-bedrijven opzeggen en als starter verder gaan.
Escador levert samen met partners strategische oplossingen voor elektronische handel voor de zakelijke markt. "Wij werken niet alleen met consultants en webdesigners, maar ook met marketeers, communicatiespecialisten en scenarioschrijvers. Doel is directies ervan te overtuigen dat voor e-handel allereerst een strategische en geen technische benadering vraagt", zegt Van den Heuvel.
De naam van de startende onderneming is afgeleid van de vlootterm ‘eskader’, waarbij de oprichters zich hebben laten inspireren door de Gouden Eeuw. In deze periode joegen de Nederlandse eskaders van kleine wendbare schepen de logge, vijandelijke oorlogsschepen naar de kelder. Vertaald naar de situatie vandaag: Escador werkt met kleine, creatieve teams die de strijd aangaan met de technisch, logge georiënteerde IT-bedrijven.
Amerikaanse leest
Het concept van Escador is geënt op het Amerikaanse Internetadviesbureau The Idea Factory uit San Francisco. Daar toont directeur John Kao in een groot filmstudiocomplex directies aan de hand van scenario’s wat de nieuwe economie voor hun organisatie kan betekenen. Escador, waarvan Kao ook mede-eigenaar is, wil voor eind april in Europa vier soortgelijke ‘ideeënfabrieken’ oprichten: in Nederland, Engeland, Frankrijk en Duitsland.
De ambitieuze oprichters hebben in korte tijd een startkapitaal van ongeveer 25 miljoen gulden bijeen gesprokkeld: ruim twee miljoen gulden bij particuliere investeerders, en zo’n 23 miljoen bij drie fondsen, waaronder ABN Amro. In het najaar willen ze nog eens 40 miljoen gulden ophalen. Ook is er al een beursgang voorzien voor 2001. Aan het eind van dit jaar moet Escador op een omzet van 33 miljoen gulden zitten, met vierhonderd medewerkers in zes landen.
Bij Escador werken al zo’n veertig mensen. Opmerkelijk, gezien het feit dat het bedrijf pas een kleine maand operationeel is. Dit verbaast Zevenbergen ook. "Veel mensen, die zich aanmelden, zijn via mond-tot-reclame bij ons terechtgekomen. Ze komen van de grote IT-bedrijven en adviesbureaus en kleine, in moeilijkheden verkerende startups."
Kriebelen
Bij Zevenbergen, die begin jaren tachtig Bolesian oprichtte, begon het ondernemersgevoel weer te kriebelen nadat hij in de Verenigde Staten de Internet-dynamiek had ervaren. Hij ontkent dat zijn vertrek bij Origin te maken heeft gehad met het torpederen door de Philips-top van zijn uitgestippelde Internetstrategie. "Ik wilde weer een eigen bedrijf beginnen. Peter, die ik nog uit mijn Roccade-tijd ken, bleek dezelfde plannen te hebben."
Op de vraag hoe het met de Internetstrategie van de IT-dochter van Philips verder moet, antwoordt Zevenbergen dat dit "up to Origin is". In het algemeen hebben beide heren ervaren dat het makkelijker is een nieuw bedrijf te starten dan in een bestaande organisatie veranderingstrajecten door te voeren. Zevenbergen: "Dat kost heel veel energie. De mensen die wij aannemen, willen vernieuwing. Ze willen alleen maar met e-handel bezig zijn en niet meer in een strakke hiërarchische organisatie werken, waar ze Cobol moeten krassen als er even niets te doen is."