ABN Amro lanceert aan het eind van het derde kwartaal dit jaar een pan-Europees Internet-portaal. Aanvankelijk zou dit initiatief alleen in Nederland worden uitgevoerd. Nu blijkt dat op termijn ook andere Europese landen volgen.
Dit maakte de bank deze week bekend. Eerder kondigde het bedrijf al aan zijn Nederlandse kantorennetwerk in te krimpen. Deze reorganisatie moet vanaf 2005 een besparing van 160 miljoen euro per jaar opleveren.
Klanten moeten meer terecht kunnen bij pin-automaten, telefonische dienstverlening en Internet. Dat laatstgenoemde medium wordt benut middels een ‘multi-kanaalsplatform’ dat alle producten en diensten van de bank met elkaar verbindt. Deze ABN Amro-term slaat op een eigen webportaal waar klanten al hun bankzaken kunnen regelen.
ABN Amro heeft zichzelf bovendien tot doel gesteld in de loop van de komende vijf jaar zijn Europese klantenaantal te verdriedubbelen tot tien miljoen. De Europese Internet-activiteiten moeten, samen met eventuele overnames en fusies, die uitbreiding mogelijk maken.
Het is nog niet bekend om welke landen naast Nederland het hier gaat. Het financiële concern wil ook niet onthullen hoeveel geld het precies investeert. "Enkele honderden miljoenen euro’s", is alles wat ABN Amro mededeelt.