Superweb, aanbieder van Internet-diensten tegen een vast abonnementstarief zonder telefoonkosten, eist dat Eneco meer capaciteit beschikbaar stelt voor zijn abonnees.
Dit bleek vandaag tijdens een kort geding dat de Internet-aanbieder tegen Eneco voerde. De abonnees van Superweb worden sinds de start op 1 oktober geplaagd door zeer slechte verbindingen.
Een abonnee uit Niezijl deed liefst 24 duizend inbelpogingen voordat contact tot stand kwam. Vervolgens werd hij er weer uitgegooid omdat zijn wachtwoord niet zou kloppen, hetgeen de man betwist. Volgens directeur Eier is het inbellen vanuit bepaalde regio’s inderdaad een ‘crime’. Hij legt de schuld bij Eneco.
Dit telecombedrijf zou te laat capaciteit hebben geleverd. Daardoor kon Superweb het netwerk niet testen voordat het in bedrijf ging. Vervolgens bleven de abonnees door technische problemen verstoken van toegang. Gevolg was dat de Consumentenbond overstroomd werd met klachten. Ook later zou Eneco zich niet aan de afspraken hebben gehouden, zo stelt de advocaat van Superweb in de dagvaarding.
In de tussentijd bleven duizenden abonnees zich aanmelden voor de ‘droomaanbieding’. Zolang Eneco echter weigert extra capaciteit beschikbaar te stellen, kan Superweb geen abonnementsgelden innen. Daardoor drogen de inkomsten op. Ook de aanmelding van nieuwe abonnees is een probleem. Eneco vervult voor Superweb de functie van callcenter. Volgens Superweb zou Eneco de naw-gegevens (naam, adres, woonplaats) van de bellers niet doorgeven. In twee maanden tijd zouden zich veertigduizend mensen hebben aangemeld voor een abonnement. Omdat de gegevens niet worden doorgegeven, zou Superweb niet in staat zijn de aanmelding op te volgen.